Co-creatiemanager Annelies Wiggers geeft een presentatie over NOLAI tijdens de kick-off van project VIAT
Co-creatiemanager Annelies Wiggers geeft een presentatie over NOLAI tijdens de kick-off van project VIAT

Project VIAT gestart met Lucas Onderwijs en IRIS Connect

Eind januari vond de kick-off plaats van het co-creatieproject VIAT. VIAT staat voor Video Interactie Analyse Tool. In dit project onderzoekt NOLAI samen met Lucas Onderwijs en IRIS Connect hoe AI docenten in het VO kan helpen bij het reflecteren op onderwijssituaties, zodat ze hun eigen onderwijs kunnen verbeteren. Het doel is om een video-interactie-analysetool te ontwikkelen waarbij AI relevante metadata kan extraheren uit video-opnames van onderwijssituaties.

De kick-off van project VIAT vond plaats op het Roemer Visscher College in Den Haag. Het Roemer Visscher College valt onder Lucas Onderwijs een consortiumpartner van NOLAI. Co-creatiemanager Annelies Wiggers en projectleider Ismael Bella ontvingen de deelnemende docenten in het restaurant van de vmbo-school. Vanuit NOLAI waren universitair docenten Serge Thill en Roald Verhoeff aanwezig. Serge Thill is vanuit het focusgebied Technische AI betrokken bij VIAT, en Roald Verhoeff, vanuit het focusgebied Opleiden en professionaliseren.  

De uitnodiging voor de kick-off van het NOLAI co-creatieproject VIAT

Project VIAT 

Het doel van project VIAT is om docenten in het voortgezet onderwijs te ondersteunen bij het vergroten van hun bewustzijn en het krijgen van inzicht, door te reflecteren op de eigen onderwijssituatie. Zo kunnen docenten hun eigen handelen gericht en in kleine stapjes verbeteren. Het terugkijken van en reflecteren op video-opnames van eigen onderwijssituaties door (aankomende) docenten is een belangrijke en krachtige wijze om jezelf te blijven ontwikkelen. Video-opnames van onderwijssituaties worden in het onderwijs al veelvuldig gebruikt, in ieder geval door aankomende docenten. Maar het terugkijken van volledige opnames is enorm tijdrovend. Hier kan AI een rol spelen in het verzamelen en labelen van metadata van relevante reflectiemomenten. 

Co-creatie bij NOLAI 

Co-creatiemanager Annelies Wiggers: “De vraag vanuit het Roemer Visscher College, waaruit project VIAT is ontstaan, is enorm relevant. VIAT laat bovendien mooi zien hoe we bij NOLAI samenwerken met scholen en bedrijven. We werken altijd in de driehoek onderwijs – wetenschap – bedrijfsleven. De co-creatieprojecten van NOLAI starten en eindigen in het onderwijs; de leraar en leerling staan centraal. We moeten echt kijken hoe we AI een goede plek kunnen geven in het onderwijs.” 

Universitair docent Serge Thill geeft een presentatie over zijn focusgebied bij NOLAI: technische AI

Data zonder oordeel 

De video-interactie-analysetool die in dit project ontwikkeld wordt, staat in dienst van de docent. De tool geeft geen oordeel en registreert alleen objectief. Registraties kunnen bijvoorbeeld gaan over hoe lang een docent aaneengesloten aan het woord is, hoeveel open vragen een docent stelt, of hoe lang een docent tijdens de les met zijn of haar rug naar de klas staat. Projectleider Ismael Bella: “Als je die data terugziet, ga je daar automatisch iets mee doen, zonder dat dat direct de functie van de tool is. Net als wanneer je je stappen telt. AI kan heel veel vergemakkelijken. Het kan je eigen ontwikkeling versnellen of aanjagen, als je bijvoorbeeld een blinde vlek of onbewuste handelingen hebt. Ik hoop dat dit iets is wat echt een bijdrage gaat leveren in de les. Kleine ontwikkelingsmomenten die je kunt realiseren van les tot les. Waarneembaar en concreet, smart geformuleerd. Dat is het vertrekpunt.” 

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Gaat over persoon
J.L.M. Wiggers (Annelies)
Thema
Kunstmatige intelligentie