Banner van Radboud Kids met onderzoekers Anne Sadza en Femke van Abswoude
Banner van Radboud Kids met onderzoekers Anne Sadza en Femke van Abswoude

Radboud Kids: sociale media campagne

Leerlingen gaan tijdens Radboud Kids zelf aan de slag met het maken van een social media campagne om hun leeftijdsgenoten te laten bewegen. Onderzoekers Femke van Abswoude en Anne Sadza nemen op deze laagdrempelige manier leerlingen mee in de wereld van onderzoek.

“Samen werken wij aan een project dat onderzoek doet naar de sport en beweging van vmbo-leerlingen, waarbij wij vooral focussen op hoe leerlingen elkaar kunnen motiveren om meer te gaan bewegen. Daaruit is de vertaling gemaakt naar het project voor Radboud Kids.

De basisschoolleerlingen gaan reflecteren op bestaande campagnes die beweging onder jongeren willen stimuleren. Hierbij zal gevraagd worden of zij zelf kunnen nadenken over wat hen motiveert om te bewegen. Hierna zullen de leerlingen de opdracht krijgen om hun eigen campagne te bedenken om anderen te motiveren om te bewegen. Vanuit ons zullen de leerlingen een telefoon krijgen met een programma, waarop zij hun eigen campagne kunnen gaan plaatsen. Op deze manier kunnen de leerlingen echt ervaren hoe het is om elkaar te ‘influencen’.

We gaan ons zeker laten verrassen door alle ideeën van de leerlingen. We zijn heel benieuwd hoe de leerlingen met de opdracht aan de slag zullen gaan, vooral omdat wij zo min mogelijk willen gaan vertellen en hen écht de vrijheid geven om zelf de campagne te bedenken. ”

Radboud 100 jaar

Het wetenschapsfestival Radboud Kids is een onderdeel van het feestelijke programma ter ere van het 100-jarig bestaan van de Radboud Universiteit. Bekijk het volledige programma van de lustrumweek!