beeld uit de campagne
beeld uit de campagne

Radboud-onderzoekers dragen bij aan YouTube-award voor Ben & Jerry's-campagne

Ben & Jerry’s kreeg vorige week een YouTube Works Award, in de categorie Changemakers. In een korte video vraagt het ijsmerk aandacht voor de uitdagingen waar asielzoekers mee te maken hebben op de Nederlandse arbeidsmarkt. De basis voor de campagne kwam voort uit onderzoek van Tesseltje de Lange en Ricky van Oers.

Met de YouTube Works Awards wordt elk jaar het beste advertentiewerk in Nederland geëerd. De award erkent merken die zich inzetten voor inclusiviteit, diversiteit, duurzaamheid of andere maatschappelijke kwesties. De campagne van Ben & Jerry’s -  'Halve bakken ijs tegen halfbakken beleid' - is een samenwerking tussen Ben & Jerry's, de Radboud Universiteit en NGO DELITELABS en draait om het overheidsbeleid dat voorschrijft dat een asielzoeker pas na zes maanden in de asielprocedure mag werken en dan niet meer dan 24 weken per jaar.

Radboudonderzoekers Tesseltje de Lange  en Ricky van Oers stonden aan de wieg van de campagne van Ben & Jerry’s. Op basis van onderzoek uit 2020 maakten De Lange en toenmalig student-assistent Ezgi Özdemir in samenwerking met Ben & Jerry's een toolkit voor werkgevers om voor asielzoekers een werkvergunning aan te vragen. Begin 2023 startte een collectief van wetenschappers, experts, werkgevers en maatschappelijke organisaties een petitie. 

Ben & Jerry's maakte de video bij deze petitie. ''Een mooi staaltje impact en samenwerking!'' zegt De Lange trots. ''De petitie werd aangeboden aan de Tweede Kamer waar initiatiefwetgeving inmiddels in de maak is. Nadat rechtbanken en uiteindelijk de hoogste bestuursrechter een streep hadden gehaald door de 24-wekeneis, omdat die strijdig is met EU-recht, heeft het UWV inmiddels al zes keer meer mensen in de asielprocedure een werkvergunning kunnen geven.''

De video die Ben & Jerry's maakte bij de campagne is te zien op YouTube.