Warmte en koude uit de bodem, voor de hele campus
Het WKO-systeem van de Radboud Universiteit bestaat al twintig jaar en begon ooit als energievoorziening voor alleen het Huygensgebouw. Inmiddels is het systeem uitgegroeid tot de ruggengraat van het energienetwerk van de campus (HEN): maar liefst 90% van de universiteitsgebouwen is er tegenwoordig op aangesloten. Door slim gebruik te maken van de warmte en koude die in de bodem wordt opgeslagen, is het gasverbruik op de campus de afgelopen jaren flink gedaald.
Uitbreiding én modernisering
Nu het systeem twintig jaar oud is, is het tijd voor onderhoud én een upgrade. Er worden twee nieuwe bronnen geboord, één aan de warme kant en één aan de koude kant, op een diepte van zo'n 75 meter. Daarmee groeit het totaal naar zes bronnen per zijde. Ook de installaties en de besturingstechniek worden vereenvoudigd en geoptimaliseerd, zodat het systeem beter beheersbaar wordt. En er is al ruimte gereserveerd voor een eventuele zevende bron in de toekomst, als de vraag verder groeit.