Bij ieder nieuw initiatief moeten we nadenken over hoe we dat zo toegankelijk mogelijk maken voor iedere betrokkene. Uit de Monitor beleidsmaatregelen hoger onderwijs 2022-2023 blijkt dat een op de vier studenten een of meerdere functiebeperkingen heeft. Van deze groep ondervindt 37 procent (ernstige) hinder bij hun studie. De cijfers onderstrepen nog maar eens hoe belangrijk het is om het onderwijs inclusiever te maken, ook aan de Radboud Universiteit.
In de receptieruimte van het Berchmanianum zette collegevoorzitter Daniël Wigboldus namens de Radboud Universiteit een stap in de goede richting. Door het ondertekenen van de verklaring sluit de universiteit zich aan bij een netwerk van Nederlandse universiteiten en hogescholen die hun zinnen hebben gezet om het onderwijs voor iedere student zo toegankelijk mogelijk te maken. De universiteit wordt daarbij ondersteund door het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO). Voorafgaand aan de ondertekening sprak Wigboldus met studenten over de huidige situatie, wat er beter moet en wat er al gebeurt om het onderwijs inclusiever te maken.