Net als in voorgaande jaren zijn ook in 2025 studenten van de Radboud Universiteit gemiddeld genomen tevreden over de opleiding die ze volgen. De algemene tevredenheid, de sfeer en de kans dat studenten opnieuw voor dezelfde opleiding kiezen, worden al jaren zeer positief en hoger dan landelijk gemiddeld beoordeeld. Ook ervaren studenten in grote mate een veilige omgeving aan de universiteit. Thema’s die blijvende aandacht vragen zijn studielast en ruimte voor reflectie.
Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête, het jaarlijkse landelijke onderzoek naar studenttevredenheid. Alle studenten in het hoger onderwijs worden in het voorjaar uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding en universiteit. 7.001 studenten van de Radboud Universiteit vulden dit jaar de enquête in. Het college van bestuur en de opleidingen danken alle studenten hartelijk voor hun feedback. Fijn dat de studenten al jarenlang veel aspecten van de studie positief beoordelen. Dankzij de feedback kunnen de universiteit en opleidingen gericht werken aan thema’s die extra aandacht verdienen.
Sociale veiligheid verder versterkt, maar aandacht blijft nodig
Studenten voelen zich in grote mate thuis op de campus en veilig om zichzelf te zijn. De sociale veiligheid aan de Radboud Universiteit wordt met het gemiddeld rapportcijfer van 8,35 nog wat beter gewaardeerd dan voorgaande jaren. Een mooi resultaat gezien de inzet de laatste jaren voor zowel diversiteit, gelijkheid en inclusie als sociale veiligheid als belangrijke strategische thema’s aan onze universiteit. Tegelijkertijd laten de resultaten zien dat blijvende aandacht nodig is; 44% van de studenten ervaart een of meerdere vormen van ongewenst gedrag, vooral roddelen en exclusie. Via het project Prevent-Care-Cure werkt de universiteit verder aan een veilige omgangscultuur, het versterken van de inrichting van de organisatie en het inrichten van een goed meldpunt.
Naast dat studenten zich over het algemeen veilig voelen, onderscheiden we ons als universiteit met name in de waardering voor de sfeer, studiebegeleiding, betrokkenheid en contact, docenten en welzijn. Daarnaast wordt de inhoud van de opleiding (zeer) positief beoordeeld. Ook worden het niveau en de uitdagendheid van de opleiding hoog aangeschreven.
Radboud Universiteit werkt aan verbeteren studielast
Het voornaamste verbeterpunt volgens studenten is de studielast, met name de spreiding van de studielast over het studiejaar en de mate waarin de studiepunten overeenkomen met de daadwerkelijke studielast. Hoewel er enige verbetering te zien is in de beoordeling, onderstrepen de resultaten nog steeds het belang van blijvende aandacht voor dit thema.
Ondertussen werken we als Radboud Universiteit op verschillende manieren aan het verbeteren en beter spreiden van de studielast. Zo is er in het Project Curriculuminformatiesysteem, dat vorig jaar van start is gegaan, veel aandacht voor een betere balans in de studiedruk en ook andere manieren van toetsing. Daarnaast werken we aan een betere verdeling van onderwijs- en toetsweken in het academisch jaarrooster, met als doel ruimte te creëren in het rooster door ook minder te toetsen. Ook heeft studielast een voorname plek in het huidige strategietraject.
Nadrukkelijkere plek voor reflectie in de studie en aandacht voor de beroepsloopbaan
Voor de Radboud Universiteit is reflectie een van de kernwaarden en daarom heeft het een prominente plek in de nieuwe onderwijsvisie. De resultaten van de Nationale Studenten Enquête laten echter zien dat het thema reflectie vanuit het oogpunt van studenten nog niet overal een nadrukkelijke plek in de studie heeft. Dit geldt met name voor het ter discussie stellen van eigen opvattingen en het verwerken van meerdere perspectieven in discussies of opdrachten. Ook is volgens studenten op een aantal plekken de lesstof nog relatief weinig verbonden aan maatschappelijke vraagstukken.
Onder leiding van het overleg vicedecanen onderwijs is een strategische uitvoeringsagenda opgesteld om deze ambities concreet te vertalen naar de praktijk. Zo wordt gewerkt aan manieren om maatschappelijke thema’s nadrukkelijker in het onderwijs te integreren en zichtbaar te maken, bijvoorbeeld tijdens Open Dagen.
Daarnaast blijft de waardering van studenten op het thema aansluiting op de beroepsloopbaan al meerdere jaren achter, ondanks een lichte stijging over de laatste drie jaar. Vanuit de Radboud Universiteit worden o.a. via Radboud Career Service allerlei activiteiten ontwikkeld om de relatie tussen student en loopbaan te versterken.
Resultaten per opleiding bekijken
De resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2025 zijn in uitgebreidere vorm, onder andere per faculteit of opleiding en in vergelijking met andere universiteiten, te raadplegen via dit interactieve dashboard. Via de intranetpagina van Institutional Research is bovendien meer informatie te vinden, zoals welke vragen er precies gesteld zijn en factsheets per opleiding.