Het referentiekader wordt uitgedeeld.
Het referentiekader wordt uitgedeeld.

Referentiekader NOLAI: Gedeelde taal AI in Onderwijs

NOLAI brengt onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven bijeen om AI-oplossingen in het onderwijs te realiseren. Deze applicaties met slimme technologie ondersteunen leraren in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs bij het lesgeven. Praten over dergelijke applicaties vraagt om een gedeelde taal. Het vernieuwde en herziene referentiekader geeft handvatten om elkaar goed te begrijpen in deze multidisciplinaire samenwerking.

NOLAI kende het afgelopen jaar enorme ontwikkelingen. Nieuwe samenwerkingen met scholen, onderzoekers en bedrijven werden gestart en veel mooie concepten kwamen tot leven in de (maar liefst) tien co-creatieprojecten. Tijdens het Wrap Up event van 27 juni stonden deelnemers en geïnteresseerden stil bij wat er tot nu toe is bereikt en ontvingen de aanwezigen de kersverse fysieke editie van ons eerste magazine.

Bekijk hier het referentiekader

Referentiekader bij tafelgesprek

In gesprek over AI 

De gedeelde taal in het referentiekader bestaat uit drie modellen die toelichten hoe slimme technologie werkt, hoe deze handelt en wie de controle heeft. Zo kunnen we met elkaar het gesprek over AI in het onderwijs goed voeren. Naast tekstuele uitleg over AI-specifieke termen, is het magazine rijk geïllustreerd om een helder overzicht te geven van huidige slimme technologie en de projecten die nu bij NOLAI lopen.

Ambitie, kennis en kunde 

In het referentiekader lees je alles over de werkwijze van NOLAI. Een van de hoofdstukken vertelt hoe we samenwerken in de driehoek van onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven. Een beschrijving van tien reeds gestarte co-creatieprojecten geeft goed weer wat we willen bereiken in de ondersteuning van leraren en het leren van leerlingen met behulp van AI. Hierbij staan de hulpvragen vanuit het onderwijsveld altijd centraal. 

Daarnaast ontdek je welk onderzoek naar AI in het onderwijs de wetenschappers van NOLAI zelf uitvoeren. Met deze ‘state of the art’ kennis over de focusgebieden Pedagogiek & didactiek, Opleiden & professionaliseren, AI-technologie, Ethiek en Duurzame data proberen we niet alleen praktijkgerichte, maar ook verantwoorde slimme applicaties te ontwikkelen. 

Tot slot vind je in het magazine een overzicht van tien bedrijven die slimme technologie in het onderwijs aanbieden. Zij laten zien wat we nu al kunnen met AI-oplossingen, die aansluiten bij verschillende onderwijskundige doelen. 

Deelnemers van de Wrap Up ontvangen het referentiekader

Feestelijk gelanceerd 

Deelnemers aan het Wrap Up event stonden stil bij de ontwikkelingen en de groei die NOLAI de afgelopen twee jaar heeft doorgemaakt. Na een inspirerende keynote van directeur Inge Molenaar was het tijd om zelf in gesprek te gaan met elkaar in drie interactieve sessies. “Het was waardevol om vandaag mensen te ontmoeten en inzichten te delen. Hier zie je de gezichten achter de verhalen. Het referentiekader is erg leesbaar en het is fijn om op een luchtige manier over een complex onderwerp te kunnen lezen”, vertelt deelnemer Raymond Trippe, beleidsadviseur van Lucas Onderwijs.

Richard Hulsebos is innovatiecoördinator speciaal onderwijs bij Stichting VierTaal en nam actief deel aan de middag: “Het is mooi om in dit netwerk ook andere projecten te zien. Ik heb vandaag al twee ideeën opgedaan, die wij ook goed kunnen gebruiken. Deze twee projecten ga ik zeker volgen en de informatie kan ik mooi in het referentiekader teruglezen.” 

Wil je meer weten over het referentiekader? Het magazine is online volledig te bekijken en te downloaden. 

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte

Wil je niks missen over de activiteiten van NOLAI? We sturen je graag geregeld een bericht over het laatste nieuws, bijeenkomsten, concepten, producten en meer.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Thema
Kunstmatige intelligentie