Fietsen over de campus
Fietsen over de campus

Resultaten mobiliteitsonderzoek 2024

Studenten en medewerkers vinden duurzaamheid belangrijk en zij vinden dat hun instelling meer moet doen om duurzaam vervoer te stimuleren. Dat is één van de uitkomsten van een brede mobiliteitsenquête die afgelopen voorjaar is gehouden onder medewerkers en studenten van de Radboud Universiteit, de HAN, het Radboudumc en het ROC (medewerkers locatie Heyendaalseweg).

In de enquête werd gevraagd naar reisgedrag, mogelijke alternatieven en het gebruik van arbeidsvoorwaardelijke regelingen rondom mobiliteit. Bijna 8200 medewerkers en studenten namen deel aan het onderzoek. Ongeveer 1400 deelnemers studeren of werken bij de Radboud Universiteit.

Resultaten Radboud Universiteit

Zowel medewerkers als studenten steunen in grote mate de stelling dat de universiteit duurzaam vervoer stimuleert. Maar 65% vindt dat de universiteit nog meer kan en moet doen. Veruit de meeste medewerkers van de Radboud Universiteit kiezen voor duurzaam vervoer naar het werk: ruim 60% loopt of pakt de (elektrische) fiets en 19% neemt het openbaar vervoer. Hoewel studenten procentueel minder met de auto naar de campus reizen staan er op een gemiddelde dag meer auto’s van studenten dan van medewerkers op de campus geparkeerd. De verklaring hiervoor is dat er veel meer studenten dan medewerkers zijn. Overigens parkeert nog steeds zo’n 20% van de automobilisten, medewerkers en studenten, hun auto in de wijk. 

Een ruime meerderheid van de medewerkers, zo’n 60%, reist niet elke dag naar de campus. Zij werken gemiddeld 1,7 dagen thuis, meestal op woensdag en vrijdag. 

Mobiliteit medewerkers en studenten Radboud Universiteit 2024

Fietsenstallingen en parkeerplaatsen

De fietsenstallingen op de campus worden gewaardeerd wat betreft de kwaliteit, maar zo’n 35% van de fietsers vindt  het aantal stallingsplekken onvoldoende. Ook over autoparkeren heerst tevredenheid: de kwaliteit van de parkeerplaatsen is goed. 19% van de automobilisten vindt dat er onvoldoende parkeerplekken zijn. 

Beschikbare plaatsen in openbaar vervoer

De OV-gebruikers zijn verdeeld over de stelling of er voldoende plaats is in de trein of bus. De helft vindt dat er voldoende plaats is, 40% deelt die mening niet. Studenten vinden vaker dat er onvoldoende plaats is dan medewerkers. 

Veiligheid

Hoewel de meeste studenten en medewerkers zich veilig voelen tijdens hun reis, voelt een klein deel van deze groep zich wel onveilig. Zowel in fietsenstallingen, parkeerterreinen als in het OV geldt dat circa 3 à 4% zich niet veilig voelt. 

Campusbrede resultaten

Opvallend resultaat is dat de verdeling van het aantal ritten naar de campus over de vervoersmiddelen (de zgn modal split) sinds het vorige onderzoek in 2018 nauwelijks veranderd is. In vergelijking met de andere campusinstellingen fietsen en ‘treinen’ medewerkers en studenten van de Radboud Universiteit meer en nemen ze minder vaak de auto. 

Onderzoeksrapporten

Wil je alle resultaten, aanbevelingen en conclusies lezen? Het rapport met de resultaten van alle deelnemende instellingen vind je op de website Duurzaam Bereikbaar Heijendaal  

Download de rapportage van de Radboud Universiteit hieronder.

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Campus & Facilities
Thema
Duurzaamheid