Portret Simone Wilke voor terracotta muur
Portret Simone Wilke voor terracotta muur

Simone Wilke: 'Wat je naast je studie doet is minstens zo belangrijk voor je ontwikkeling als studeren zelf'

Simone Wilke behaalde in 2025 haar master ‘Conflict, Territories and Identities’. Ondanks dat haar studententijd in de coronaperiode viel, blikt ze terug op waardevolle en leerzame jaren bij de faculteit. Ze werkt momenteel als locatiecoördinator vluchtelingenopvang voor het Rode Kruis en is verantwoordelijk voor het dagelijkse beheer van de opvang en individuele begeleiding van de bewoners. Lees meer over haar studententijd en huidige werk bij het Rode Kruis.

Simone Wilke in buitenland

Naam

Simone Wilke

Huidige functie

Locatiecoördinator Vluchtelingenopvang voor het Rode Kruis

Vooropleiding

Masterspecialisatie van Human Geography: Conflict, Territories and Identities

Afgestudeerd in 2025

Kun je kort vertellen over je tijd aan de Radboud Universiteit? Wat heb je gestudeerd en hoe heb je die periode ervaren?

Ik ben begonnen met politicologie studeren aan de Radboud in 2017, na een jaar besloot ik dat ik toch graag iets anders wilde doen. Na anderhalf jaar fulltime in de horeca werken en fulltime op reis gaan, ben ik filosofie gaan studeren. Deze bachelor heb ik afgerond in 2022. Tijdens de bachelor trokken de vakken over sociale - en politieke filosofie mij het meest, mede daarom heb ik tijdens mijn minor vakken gevolgd die werden aangeboden door het CICAM . Toen ik hoorde dat er een master programma van conflictstudies was, wist ik meteen dat ik deze vervolgopleiding wilde gaan doen. Voor ik aan de master begon heb ik eerst de pre-master Human Geography gedaan, daarna heb ik in twee jaar de master Conflict, Territories and Identities afgerond. 

Mijn bachelor periode is veelal getekend door zoom hoorcolleges en thuis studie, aangezien deze bijna volledig in de coronaperiode viel. Wel had ik erg veel geluk dat ik groen licht kreeg om via het Erasmusprogramma een semester aan de universiteit van Malta te gaan studeren. Dit was absoluut een ervaring om nooit te vergeten. Tijdens de pre-master en master merkte ik dat ik qua inhoud van de studie heel goed op mijn plek zat. Er was veel ruimte voor eigen invulling  waardoor ik veel opdrachten, papers en vakken kon richten op mijn eigen interesse gebied: voornamelijk migratie, vluchtelingen en mobiliteit. Bij uitstek was het hoogtepunt van mijn studieperiode de stage tijdens de master bij een lokale NGO”: WEAVE. Deze NGO is actief in vluchtelingenkampen in het noorden van Thailand met als doel om vrouwen en kinderen die in de kampen wonen te ondersteunen door middel van toegang tot het genereren van eigen inkomen en het aanbieden van verschillende onderwijs programma’s. 

Welke vaardigheden uit jouw opleiding gebruik je in jouw werk?

In mijn huidige werk ben ik veel direct in contact met de bewoners van de opvanglocaties, hierbij moeten er soms beslissingen gemaakt worden of gebeuren er bepaalde dingen die veel impact kunnen hebben op het leven van mensen op de opvang. Hierbij is het principe van ‘do no harm’ belangrijk. In alle interventies in de hulpverlening is het van belang dat het geen (onbedoelde) schade oplevert. In de afweging moet het voordeel zwaarder wegen dan de potentiële schade. In mijn studie hebben we het veel gehad over dit principe, voornamelijk hoe je het toepast in het onderzoeksveld. Omdat ik in mijn stage en onderzoek voor het schrijven van mijn thesis ook veel in contact stond met de bewoners van de vluchtelingenopvang locaties in Thailand was het maken van zorgvuldige afwegingen hierin essentieel. Hier was ook een groot stuk reflectie en mijn eigen positie van betekenis. Tijdens mijn studie ben ik onder andere door dit principe en door het behandelen van vele onderwerpen omtrent humanitaire hulpverlening en (inter)nationale organisaties bewust geworden van de invloed hiervan en ben ik in staat hier kritisch naar te kunnen kijken. Ik neem dit veel mee in mijn huidige werk en voornamelijk in complexere casuïstiek komt dit veel terug. 

Hoe is jouw loopbaan verlopen na het afstuderen?

Ik ben vrij recent afgestudeerd en heb ik nog geen zeer uitgebreide loopbaan. Tijdens het schrijven van mijn masterthesis ben ik begonnen met werken bij het Rode Kruis. Ik ben bij verschillende opvanglocaties werkzaam geweest, zowel bij de opvang voor Oekraïense ontheemden als AZC’s. Op dit moment werk ik voornamelijk in Venray bij een opvang locatie voor Oekraïense ontheemden. Ik doe dit werk met veel plezier en ik ben enthousiast over volgende uitdagingen. Graag zou ik nog werk willen doen buiten Nederland en ik ben benieuwd naar volgende stappen. 

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit? 

Het leuke aan mijn werk vind ik dat elke dag er anders uit ziet. Als locatiecoördinator op verschillende opvanglocaties ben ik verantwoordelijk voor het dagelijkse beheer van de opvang en individuele begeleiding van bewoners naar behoefte. Meestal wordt de dag bepaald door wat er zich op dat moment voordoet. Dit kan gaan over het bemiddelen van conflicten tussen bewoners, de in – en uitstroom van de opvang in goede banen leiden of het coördineren van een verhuizing van opvanglocaties. De individuele begeleiding is gericht op het wegwijs maken in Nederland, hulp bij praktische zaken en het zoeken naar werk. Ook hebben we veel te maken met bewoners met verschillende (psychische) zorgbehoeften. Na aanleiding van gesprekken met de bewoners maken we de afweging wat voor hulp wij kunnen bieden en wanneer door te verwijzen naar passende instanties. Daarnaast organiseren we ook geregeld activiteiten voor de bewoners, zoals workshops, spelletjesmiddagen voor kinderen en bijeenkomsten samen met de bewoners van omliggende wijken.

Het is een cliché, maar ik denk wel waar: veel kennis en ideeën krijg je door het mee te maken en niet alleen door erover te lezen.

Welke adviezen zou je geven aan huidige studenten of afgestudeerden van de Faculteit der Managementwetenschappen?

Omdat ik zelf vrij recent afgestudeerd ben, is het advies voornamelijk gericht op huidige studenten. Mijn advies zou zijn om, als je in de mogelijkheid bent, alle kansen die jou en jouw opleiding of onderwerp verrijken aan te grijpen. Ga bijvoorbeeld in het buitenland studeren als deze kans zich voordoet, of doe een stage zowel binnen of buiten Nederland. Maar ook; neem een leuke bijbaan naast je studie, doe vrijwilligerswerk of ga bij een sportclub. Ik ben er van overtuigd dat alles wat mensen naast hun studie doen minstens zo belangrijk is voor de ontwikkeling als persoon en in je vakgebied als het studeren zelf. Zeker in het werkveld waarin je veel met mensen werkt, heb je er denk ik baat bij als je met verschillende mensen met verschillende ideeën, waarden en culturen te maken krijgt. Het is een cliché, maar ik denk wel waar: veel kennis en ideeën krijg je door het mee te maken en niet alleen door erover te lezen.

Contactinformatie