Levende Talen zet zich in voor het talenonderwijs in Nederland, onder andere door het organiseren van studiedagen en congressen en het publiceren van het Levende Talen Magazine. Het vakblad verschijnt gemiddeld acht keer per jaar, maar brengt vandaag in het kader van de Poëzieweek een special uit. Deze editie is grotendeels gevuld met artikelen geschreven door diverse docenten en studenten vanuit de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur.
Inspiratiesessies
De geleverde input voor de speciale editie is gebaseerd op twee succesvolle workshopreeksen over poëzie die afgelopen jaar door Jeroen Dera, universitair docent Nederlandse Letterkunde, en het Radboud Pre-University College of Society zijn georganiseerd. Met gemiddeld 200 deelnemers per workshop was het animo groot, en helemaal verrassend was dat niet. Veel VO-docenten geven namelijk aan moeite te hebben met het geven van goede lessen over poëzie. In de workshops kregen de docenten handvatten aangereikt om hun onderwijs op dit vlak te verbeteren of te actualiseren.
Nieuwe perspectieven
Landelijk zullen ruim 1750 docenten Nederlands (inclusief leraren in opleiding) het exemplaar toegestuurd krijgen. Daarnaast wordt de special ook binnenkort online toegankelijk gemaakt. De inhoud van het magazine draait om frisse, nieuwe ideeën rondom poëzie in de klas. Er zijn in totaal acht artikelen (inclusief inspirerende gedichten) te lezen, onder andere over poëzietatoeages, digitale poëzie in de klas, en didactiek voor klimaatpoëzie. Het overgrote deel van deze bijdragen is geschreven door onze docenten vanuit de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur: Jeroen Dera, Jos Joosten, Ivo Nieuwenhuis en Marc van Oostendorp. Verder heeft ook studente Nienke van Doeselaar (Literary Studies) meegeschreven aan de special.