Het koersdocument is voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs: studenten, docenten, maar bijvoorbeeld ook onderwijsondersteuners of beleidsmakers. Het doel is om (enige) toekomstvastheid te bieden omtrent GenAI-technologieën in het onderwijs, ondanks de snelheid waarmee deze zich ontwikkelen.
Stand van zaken
De concepttekst van het koersdocument is deze week voorgelegd aan een klankbordgroep met een brede afspiegeling van collega's die betrokken zijn bij het onderwijs en inhoudelijke expertise hebben op het gebied van kunstmatige intelligentie. Na het zomerreces zal het koersdocument worden voorgelegd aan onder meer de examencommissies, het platform onderwijs en het college van bestuur.
We verwachten dat de volgende uitgangspunten de kern zullen vormen van het koersdocument:
1. Ruimte voor eigen keuze
De universiteit wil aan de faculteiten, opleidingen of docenten de ruimte laten de afweging te maken of en op welke manier ze GenAI inzetten in het onderwijs.
2. Studenten opleiden
De universiteit heeft de verantwoordelijkheid studenten op te leiden zodat zij enerzijds beschikken over de inhoudelijke kennis binnen hun vakgebied om de kwaliteit van de output van GenAI modellen te kunnen toetsen en anderzijds weten hoe GenAI modellen werken en bekend zijn met hun kenmerken en aandachtspunten.
3. Ontwikkelingen volgen
(Generatieve) AI zal zich in snel tempo blijven ontwikkelen en deze ontwikkelingen volgen wij actief. Daarbij wil de Radboud Universiteit haar (wetenschappelijke) expertise op het gebied van AI inzetten om zich (kritisch) uit te spreken en bij te dragen aan het maatschappelijk debat.
In het koersdocument worden tenslotte aanbevelingen gedaan voor vervolgstappen, zoals het campusbreed beschikbaar maken van GenAI toepassingen en detectiesystemen en daarnaast het (praktisch) ondersteunen van docenten en examencommissies bij het ‘GenAI-proof’ maken van het onderwijs.