In 2023 heeft dr. Susanne Brouwer een Radboud Science Award ontvangen voor haar onderzoek naar ‘Gewetensvolle taal’. Daarover heeft zij onderzoekende activiteiten voor het basisonderwijs ontwikkeld in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt. Op maandag 11 maart heeft zij basisschool Brakkenstein (Nijmegen) bezocht en de kinderen van groep 8 laten zien waar haar onderzoek over gaat, door samen met hen een aantal activiteiten te doen. Het doel daarvan is om de nieuwsgierigheid en onderzoekende houding van kinderen te bevorderen, en hen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met wetenschap.
Over het onderzoek
Het was al bekend dat mensen meer utilitaire keuzes maken als ze een moreel dilemma krijgen voorgelegd in hun tweede taal, dan wanneer dat gebeurt in hun moedertaal. Een utilitaire beslissing houdt in dat mensen kiezen voor de optie die voor het grootst aantal mensen het beste zal uitpakken. Met haar onderzoek heeft Susanne Brouwer gevonden dat we ook meer utilitaire keuzes maken, wanneer een moreel dilemma wordt voorgelegd door een spreker met een buitenlands accent dan door een moedertaalspreker zonder accent. Dit Foreign Accent effect heeft verschillende verklaringen. Zo voelen we in onze moedertaal meer emoties. Daarnaast kost luisteren naar een spreker met een buitenlands accent meer cognitieve inspanning en creëert het meer afstand, omdat diegene niet bij de sociale groep hoort. Lees meer.
In de klas
Tijdens het project in de klas onderzoeken leerlingen hoeveel talen ze kennen en doen ze zelf ook onderzoek naar het Foreign Accent effect. Door de rijkdom van talen in de klas zichtbaar te maken, worden leerlingen zich bewust van hun meertaligheid en die van hun klasgenoten. Zo ontwikkelen leerlingen een open houding voor andere talige en culturele achtergronden, wat mogelijk een positief effect heeft op hoe leerlingen in een klas met elkaar omgaan.
Heb je ook interesse om je onderzoek met kinderen te delen? Neem dan contact op met het infowkru [at] ru.nl (Wetenschapsknooppunt).