Portretten tentoonstelling Fugitives
Portretten tentoonstelling Fugitives

Tentoonstelling Fugitive geeft slaafgemaakten een gezicht

Sinds 8 januari is in de hal van het Erasmusgebouw een nieuwe tentoonstelling te bekijken, genaamd Fugitive. De portretten in de tentoonstelling representeren slaafgemaakten in de voormalige Kaapkolonie. Historicus Karl Bergemann en forensisch artiesten Kathryn Smith en Pearl Mamathuba van de Universiteit van Stellenbosch (Zuid-Afrika) hebben op basis van ooggetuigenverslagen uit 19de-eeuwse kranten meerdere portretten gereconstrueerd.

Fugitive is een project waarin Smith en Mamathuba digitale gezichtsreconstructies hebben gemaakt. Samen met tekstpanelen representeren de portretten ontsnapte slaafgemaakten in het huidige Zuid-Afrika in de periode vóór en rond de emancipatie op 1 december 1838. Bij het weglopen van slaafgemaakten lieten eigenaren vaak een bericht in de krant zetten, waarin de weggelopen slaafgemaakte met uiterlijke kenmerken werd omschreven. Deze feitelijke eigenschappen zijn in het project gebruikt om de gezichtsreconstructies te maken.

In de hal van het Erasmusgebouw zijn acht portretten uit dit project tentoongesteld. In onderstaande video kun je meer zien over de portretten en de reconstructie binnen Fugitive.

Lees meer over het project Fugitive op de website

Connectie tussen Stellenbosch en Nijmegen

Aan het achterliggende onderzoek Biography of an uncharted people werkten twee oud-masterstudenten Geschiedenis van de Radboud Universiteit mee als stagiairs. Het is een van de voorbeelden van de samenwerking met de Universiteit Stellenbosch rond slavernij-onderzoek. Deze tentoonstelling is volgens Radboud-historicus Dries Lyna dan ook een mooie stap in de steeds hechtere connectie tussen de twee universiteiten.

Over de artiesten

Kathryn Smith en Pearl Mamathuba zijn momenteel de enige twee academisch opgeleide forensische kunstenaars in Zuid-Afrika. Beide zijn afgestudeerd aan de University of Dundee's MSc Forensic Art and Facial Identification programma (Smith in 2013, Mamathuba in 2019) en specialiseerden zich in forensische gezichtsbeeldvorming vanuit de beeldende kunst verschillende stadia van hun carrière. Ze werken beiden bij VIZ.Lab, een onderzoeksgroep die zich richt op digitale visualisatiestrategieën voor forensisch en archeologisch onderzoek en onderzoeksprojecten op het raakvlak van kunst en wetenschap.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Centrum voor Kunsthistorische Documentatie.

Contactinformatie

Thema
Geschiedenis