Het maken van de tentoonstelling
Het maken van een tentoonstelling van deze omvang is een complex en gedetailleerd proces. Nethersole, die eerder curator was bij de National Gallery, legt uit: “We zijn vier of vijf jaar bezig geweest met het plannen van deze tentoonstelling, wat niet ongebruikelijk is voor het plannen van een tentoonstelling. Het is gedaan met Per Rumberg, een curator die bij de Royal Academy werkte en nu bij de National Gallery. We hebben lang samengewerkt.”
Het proces omvat uitgebreid onderzoek, het verkrijgen van bruiklenen van verschillende instellingen en een nauwgezette planning om ervoor te zorgen dat de kunstwerken worden tentoongesteld op een manier die een samenhangend verhaal vertelt. “Het duurde een week om de tentoonstelling op te hangen, hoewel wij en onze collega’s van de Royal Academy er jaren over hebben gedaan om alles voor elkaar te krijgen,” voegt Nethersole eraan toe. Elk stuk moet bij aankomst zorgvuldig op conditie worden gecontroleerd en de opstelling wordt nauwkeurig gepland om ervoor te zorgen dat de kunstwerken in het best mogelijke licht worden gepresenteerd.
De tentoonstelling bevat buitengewone bruiklenen uit prestigieuze collecties uit heel Europa, waaronder het British Museum, het Louvre, Booijmans van Beuningen en Teylers Museum. Met name de tekeningen van Leonardo uit de collectie van Koning Charles in Engeland, de grootste ter wereld, zijn een belangrijk onderdeel.
Burlington House Cartoon
Michelangelo’s Taddei Tondo dient als uitgangspunt voor deze tentoonstelling, maar even belangrijk was het lenen van de Burlington House Cartoon van de National Gallery, Londen. Deze grootschalige tekening, toegeschreven aan Leonardo da Vinci, is om verschillende redenen uitzonderlijk. Traditioneel waren cartoons praktische hulpmiddelen die werden gebruikt om ontwerpen over te brengen op muren of panelen voor fresco's of schilderijen. Deze cartoon is echter in onvoltooide staat bewaard gebleven en biedt een zeldzame blik in Leonardo's creatieve proces. “De cartoon is buitengewoon groot en gedetailleerd en is in zijn geschiedenis slechts twee keer tentoongesteld, waardoor de opname in deze tentoonstelling een belangrijke gebeurtenis is”, licht Nethersole toe.
Het werk werd in de eerste helft van de zestiende eeuw gemaakt, een periode waarin de republiek opbloeide in Florence, wat een vruchtbare bodem voor artistieke innovatie creëerde. Bovendien waren Leonardo, Michelangelo en de jonge Rafaël tegelijkertijd in de stad aanwezig. De tentoonstelling hoe de drie kunstenaars ideeën uitwisselden en met elkaar communiceerden via hun kunstwerken.
Samenwerking en onderzoek bevorderen
Deze tentoonstelling is niet alleen bedoeld om het verleden te vieren, maar ook om toekomstige samenwerking te bevorderen. Nethersole stimuleert samenwerkingsverbanden tussen onderzoekers van de Radboud Universiteit en de erfgoedsector, met name museumconservatoren. Dergelijke samenwerkingsverbanden kunnen leiden tot innovatieve tentoonstellingen en verder onderzoek, waardoor zowel het academische als het publieke begrip van kunstgeschiedenis wordt verrijkt.
Musea die geïnteresseerd zijn in het verkennen van samenwerkingsmogelijkheden worden uitgenodigd contact op te nemen met onze faculteit via e-mail: samenwerken [at] let.ru.nl (samenwerken[at]let[dot]ru[dot]nl).
De tentoonstelling 'Michelangelo, Leonardo, Raphael' is tot 16 februari 2025 te bezichtigen in de Royal Academy in Londen. Tickets zijn verkrijgbaar via de website van de Royal Academy.