Drie archivarissen geven een presentatie op het Trajecta Congres 2025
Drie archivarissen geven een presentatie op het Trajecta Congres 2025

Terugblik: De vele schakeringen in de relatie tussen Geld en God

Op 2 en 3 oktober 2025 vond het Trajecta Congres 2025 plaatst in Nijmegen. Twee volle dagen bekeken onderzoekers en vakspecialisten op het gebied van kerkbestuur, goede doelen, erfgoed en vastgoed de relatie tussen georganiseerde religies en geldzaken vanuit diverse perspectieven. Zij stelden de morele vragen, herkenden historische patronen en deelden de ervaringen van verschillende generaties en achtergronden. Wat zijn de belangrijkste conclusies na het congres?

Filantropie als zaak voor het maatschappelijk middenveld

De twee keynote-lezingen voorzagen in een breder kader: theoloog Erik Borgman (Tilburg University) onthulde de (verborgen) religieuze pretenties van het kapitalisme, die botsen met de kern van het christendom (persoonlijke zorg). Als economisch rendement doorslaggevend wordt, verhindert dat daadwerkelijke hulp aan anderen en blokkeert dat het vinden van creatieve oplossingen en alternatieven. Kortom, het middel is het doel geworden: de samenleving is de economie gaan dienen i.p.v. andersom. Het goede nieuws is dat er aan de maatschappelijke kant (van o.a. de kerken) een rebelse houding ingenomen kan worden tegen dit louter winstbewuste denken.

De lezing van Theo Schuyt, hoogleraar filantropische studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam, sloot aan op dat laatste punt: het maatschappelijk middenveld moet zich laten horen om tegen de overheid in te brengen wat het publiek belang inhoudt en de overheid aan te spreken op wat écht niet meer door de beugel kan. De grootste transgenerationele kapitaaloverdracht ooit gaat de komende jaren plaatsvinden. De vraag is hoe we daar als maatschappij mee omgaan. Met de miljarden uit nalatenschappen komen er veel private fondsen beschikbaar die ingezet kunnen worden voor goede doelen.

Verwevenheid en kritiek van kerken

Met deze twee lezingen landden de deelnemers midden in de actualiteit. Beide elementen, reflectie en actie, kwamen aan bod in de vijftien presentaties. Diverse historici traceerden de verwevenheid van kerken met financiële belangen. Vooral in de vroege stadia van de koloniën bedienden kerken zich al van commerciële kanalen waardoor stelselmatige onderdrukking bleef bestaan. In Europa konden kerkleden tegengeluiden laten horen tegen uitbuiting. Protestanten in de 19e eeuw deden dat vaak op individuele basis en constateerden dat de aard van de arbeid was veranderd. Katholieken namen deel aan een bredere discussie in reactie op pauselijke boodschappen. Zo werd het katholiek-filosofisch denken uitgewerkt waardoor arbeiders onderhandelingsruimte kregen voor een leefbaar loon, al werd men het er niet over eens of dat alleen voor de arbeider zelf gold of óók voor zijn gezin. Beschermende maatregelen drongen door in wetgeving.

Samen sterk voor een parochiekerk

Individuele filantropen wisten met gerichte donaties nieuwe maatschappelijke thema’s te agenderen in het midden van de negentiende eeuw en keken over de grenzen heen voor goede voorbeelden. Grote groepen gelovigen (uit de middenklasse) konden dat ook door zich te organiseren in stichtingen. Zo ging geld steeds meer rollen in kerkelijke kringen. Een voorbeeld van wat er bereikt kon worden door de handen in elkaar te slaan, waren de vele nieuwe parochiekerken die rond de vorige eeuwwisseling werden gebouwd in België en Nederland. In de praktijk vergde het veel geld om nieuwe parochies in arbeiderswijken te stichten. Parochiepriesters (bouwpastoors) bekwaamden zich in het aanboren van privaat kapitaal. In België vulden burgerlijke overheden soms tekorten aan, maar ook particuliere geldschieters werden ingeschakeld.

(Tekst gaat verder onder foto)

Hoogleraar loopt langs het publiek terwijl hij een lezing geeft.
Prof. dr. Theo Schuyt geeft zijn key-note lezing op Trajecta Congres 2025.

Migrantenkerk: Rol van contant geld

Ondanks dat de vele charitatieve geldstromen steeds nauwkeuriger in kaart worden gebracht, blijft een deel ervan buiten beeld omdat ze contant of in natura worden geschonken. Zo geven over het algemeen leden van een migrantengemeenschap relatief veel aan hun directe naasten, de kerkgemeenschap en de achterblijvers in het land van herkomst. Het geefgedrag wordt hierbij gestuurd door zowel religieuze drijfveren als nostalgische gevoelens voor het herkomstland – dit is vaak nog niet eens het eigen geboorteland, maar dat van de (groot)ouders. Daarbij speelt ook nog mee dat het geven van geld veel meer een uiting van een persoonlijke relatie – met God en de gemeenschap – is, dan louter een financiële transactie. Het is een belangrijk liturgisch moment waarin dankbaarheid wordt geuit. 

Migrantenkerken opereren in verschillende missiologische kaders, waarbij in het ‘ondernemingsmodel’ geld de meest expliciete rol speelt. Jonge migrantenkerken die een gebouw willen kopen, moeten een grote omslag maken (van hun contant-geld-cultuur naar meer gestructureerde financiering) om hun geldstromen inzichtelijk te maken voor banken en ambtenaren, omdat die noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van een hypotheek of lening. Een eigen gebouw is een grote wens omdat de kerkruimte essentieel is als ontmoetingsruimte voor de gemeenschap. Ze moeten echter werken op een smalle financiële basis.

Actuele vraagstukken

Een van de andere actuele vraagstukken die aan bod kwamen was de vermarketing van geloof. Het belang van aansprekende social media content wordt in nieuwe, ervaringsgerichte christelijke gemeentes stevig omarmd om mensen te werven in een keuzesamenleving. Daar wordt veel in geïnvesteerd, maar ook gevestigde kerken doen daaraan mee.

Sinds de jaren zeventig zijn kerken kritischer gaan kijken naar hun beleggingen. Zij onderzochten of die wel moreel verantwoord waren – als kerk wil je bijvoorbeeld niet investeren in wapens. Enkele landelijke medewerkers stelden overzichten samen, maar veel kerkbesturen durfden daar geen gevolg aan te geven. Tegenwoordig is het morele vraagstuk weer zeer actueel. Als medeaandeelhouders kunnen kerken de banken bewegen om scherpere ethische kaders te stellen. Ook zijn er nieuwe initiatieven genomen door filantropische stichtingen, die de kerken weer aanmoedigen maatschappelijk actief te worden en op basis van gelijkwaardigheid behoeftigen te helpen en dat niet van bovenaf te regelen. Deze inzichten vloeiden voort uit de oorspronkelijke christelijk-sociale principes.

Zo eindigde dit inspirerende congres met talrijke actuele voorbeelden en frisse vragen naar motivering van het inzetten van aards geld voor hemelse doelen. De organisatie dankt alle sprekers en deelnemers voor hun komst. 

Hans Krabbendam, directeur KDC, namens de redactie van Trajecta

Drie vrouwelijke wetenschappers zijn met elkaar in gesprek over de lezing. De spreker staat links bij de katheder en de andere twee zitten op de stoelen rechts.
Promovenda Jedidja van Boven (Tilburg University) over de marketing van kerken.

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Katholiek Documentatie Centrum
Gaat over persoon
dr. J.L. Krabbendam (Hans)
Thema
Economie, Geschiedenis, Religie