Dit jaar schreven meer dan 300 onderwijsprofessionals zich in voor de Onderwijsdagen. Op 1 en 2 april werden in het Experience Center diverse presentaties en workshops georganiseerd, met steeds de focus op een ander thema. Deelnemers ontdekten onder meer hoe je AI toepast in de onderwijspraktijk en maakten kennis met Student als Partner (StaP), een aanpak waarbij studenten actief bijdragen aan onderwijsontwikkeling. Ook kon je zelf ervaren hoe het is om iemand blind te coachen, of meespelen in een VR-game over hoogbegaafdheid. Zo namen we samen de tijd om te groeien!
Terugblik op De Onderwijsdagen 2025
Afgelopen week vonden De Onderwijsdagen plaats. Meer dan 30 workshops en lezingen werden gegeven door en voor docenten van de Radboud Universiteit, Radboudumc, HAN University of Applied Sciences, ROC Nijmegen en Yuverta. De uitgelezen kans om een kijkje in elkaars keuken te nemen en samen na te denken over hoe jongeren opgeleid worden.
Durf te groeien
Dit jaar was er aandacht voor groei in het onderwijs. Er werd stil gestaan bij de groei als adaptieve professional met workshops over hoe om te gaan met de veranderende wereld en grote maatschappelijke vraagstukken. Het tweede thema (groei in onderling begrip) ging over de diversiteit tussen docenten en studenten en het werkveld, en het laatste thema (groeiruimte voor studenten) over de invloed van sociale media en de balans tussen privé en studie van studenten.
Daarnaast werden ook de Universitaire Onderwijsprijzen van 2024 uitgereikt.
Kijk de keynotes terug
Hoe helpen we professionals om veerkrachtig en adaptief te zijn?
Helma Oolbekkink zoomde in op hoe identiteitsontwikkeling gezien wordt als een belangrijke component van een beroepsopleiding. Enerzijds om vanuit die professionele identiteit sturing te kunnen geven aan je werk en je eigen ontwikkeling en anderzijds ook om stevig te kunnen staan als er grote vragen en uitdagingen op je afkomen en je 'adaptief' moet zijn als professional. Helma verkende wat professionele identiteit(sontwikkeling) is, hoe je ruimte kunt maken voor professionele identiteitsontwikkeling in de opleiding/op de werkplek en wat dit vraagt van opleiders.
Hoe beïnvloedt welzijn het leerproces van studenten?
Marjolein van de Pol had in haar keynote, een verkorte versie van haar oratie, aandacht voor de stressgevoelens en psychische klachten van studenten en hoe de ontwikkeling en het welzijn van een student onder druk staat. Dit heeft niet alleen invloed op hoe zij zich voelen, maar ook op hun vermogen om zich op een plezierige manier te ontwikkelen. De invloed van prestatiedruk en het aanpassen van de leeromgeving hebben veel impact op het welzijn van jongeren. Tijdens de keynote gaf ze inzichten over hoe je welzijn van studenten duurzaam kan verbeteren.
Voorbereidingen 2026
Was jij erbij of heb je De Onderwijsdagen gemist? Volgend jaar komen De Onderwijsdagen terug! Wil je meedenken over het programma van 2026 en geen nieuwtjes missen? Meld je dan aan voor de nieuwsupdates.
Contactinformatie
- Organisatieonderdeel
- Radboud Teaching and Learning Centre