Curriculumontwikkeling als strategische pijler
Pjotr van der Marel is inmiddels bezig aan zijn vierde schooljaar als directeur van de St. Bonifaciusschool. In zijn rol houdt hij zich dagelijks bezig met onderwijskwaliteit, teamontwikkeling en samenwerking binnen de school. Zijn ervaring als coördinator bij Sparta Rotterdam heeft hem geholpen om te werken aan de ontwikkeling en samenwerking binnen teams, en deze vaardigheden zet hij nu in binnen het onderwijs.
Curriculumontwikkeling is een thema dat voor veel schoolleiders niet direct op de voorgrond staat, maar juist van grote invloed is op de kwaliteit van het onderwijs. Hoe bouw je een curriculum op dat niet alleen theoretisch sterk is, maar ook in de praktijk werkbaar blijft? Hoe zorg je ervoor dat docenten zich eigenaar voelen van onderwijsontwikkeling en dat er een gedeelde visie op leren ontstaat? Dit waren vragen waar Pjotr zich in wilde verdiepen.
Een intensieve en inspirerende leerervaring
"Tijdens de cursus raakte ik enorm geïnspireerd door het vakmanschap van Tjip, Sarah en Erik. Hun gepassioneerde manier van lesgeven en enorme vakkennis maakten iedere sessie waardevol en motiverend. Het was bijzonder om acht uur lang volledig los te zijn van de dagelijkse hectiek – zonder laptops of telefoons, enkel met een opschrijfboekje – en me te richten op mijn eigen ontwikkeling."
De cursus bood een wetenschappelijke en tegelijkertijd praktijkgerichte benadering van curriculumontwikkeling. Onderwerpen zoals Professionele Leergemeenschappen (PLG) en Teamgerichte Arbeidsorganisatie (TAO) gaven Pjotr concrete handvatten om samenwerking en ontwikkeling binnen zijn team verder te versterken. "De colleges en discussies gaven me de inspiratie om TAO binnen onze school te implementeren. Dit zorgt ervoor dat teamleden actief betrokken worden bij onderwijsontwikkeling en eigenaarschap voelen over het curriculum."
Concrete inzichten en toepasbare strategieën
Wat de cursus extra waardevol maakte, was de nadruk op praktische toepasbaarheid. "Ik kreeg niet alleen nieuwe inzichten, maar ook de ruimte om te reflecteren op mijn eigen leiderschap. Ik leerde hoe ik strategische keuzes kan maken bij curriculumontwikkeling en kreeg tools aangereikt om deze keuzes effectief te implementeren."
Een belangrijk onderdeel van de cursus was het werken met het principe van backwards design. "Het heeft me geleerd om altijd te beginnen met het einddoel voor ogen. Dit helpt om onderwijsdoelen, toetsing en lesactiviteiten beter op elkaar af te stemmen en zo een samenhangend en effectief curriculum te ontwerpen. Door het principe van backwards design tijdens de cursus te oefenen, kan ik het nu ook beter in de praktijk toepassen."
Wat ik anderen wil meegeven
Pjotr moedigt andere schoolleiders aan om zich te verdiepen in curriculumontwikkeling en strategische onderwijsvernieuwing. "Wil jij je als schoolleider verder ontwikkelen in een gebied dat je vaak niet meekrijgt tijdens je studie? Hoe je een curriculum opbouwt vanuit theorie en praktijk, en hoe je jouw team hierin effectief meeneemt? Dan biedt deze cursus een unieke kans om jezelf én jouw organisatie verder te ontwikkelen."
Wil jij net als Pjotr aan de slag met curriculumontwikkeling en je school naar een hoger niveau tillen?