Het onderzoek van Van der Zee richt zich op manieren waardoor onderwijsbestuurders, schoolleiders en leraren in staat zijn in de veranderlijkheid en hectiek van alle dag keuzes te maken en het goede te doen. Hij betrekt deze groep in zijn ontwerpgericht onderzoek naar praktisch verstandig handelen in de school en naar persoonsvorming van leerlingen, met als doel de brede ontwikkeling van het kind. Sleutel hierbij is de ethische deugd, die vanuit religieuze verhalen lading krijgt.
“Scholen zijn een bouwplaats van de samenleving. Om recht te doen aan ieder kind en te bouwen aan een meer menswaardige samenleving is een andere aanpak nodig dan die van nu. Anders zien, anders spreken, andere keuzes maken, anders handelen. Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek is de katalysator om de innovatie mogelijk te maken.”
Over Theo van der Zee
Theo van der Zee (Nijmegen, 1966) studeerde Geschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Via een uitstapje als leraar in het voorgezet onderwijs en in de lerarenopleiding, promoveerde Van der Zee, wederom aan de Radboud Universiteit, in 2007 met een empirisch praktisch-theologisch onderzoek naar realistische leertaken over religieuze verhalen voor leerlingen in het basisonderwijs.
Sinds 2016 is hij werkzaam als adviseur bij Verus (Vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs) op het terrein van goed onderwijs, identiteit, duurzame kwaliteitscultuur en leiderschap in het onderwijs. Daarnaast bekleed hij een functie als wetenschappelijk medewerker aan het Titus Brandsma Instituut met aandacht voor praktische verstandigheid van onderwijsbestuurders, schoolleiders en leraren.