Een feestelijk moment: de NOLAI-stuurgroep heeft twee nieuwe projectvoorstellen goedgekeurd en de co-creatieprojecten kunnen van start
Een feestelijk moment: de NOLAI-stuurgroep heeft twee nieuwe projectvoorstellen goedgekeurd en de co-creatieprojecten kunnen van start

Twee nieuwe projectvoorstellen goedgekeurd

NOLAI inventariseert ieder jaar welke vraagstukken er leven in het onderwijs. Samen met scholen worden deze verkend en uitgewerkt tot een heldere probleemdefinitie. Op basis hiervan zoekt NOLAI relevante wetenschappers en een bedrijf die samen met de school een prototype willen ontwikkelen en onderzoeken. Vorige week werden twee projectvoorstellen goedgekeurd door de NOLAI-stuurgroep. Twee nieuwe co-creatieteams gaan nu aan de slag.

Achter de schermen zijn de co-creatieteams, onder leiding van een co-creatiemanager en een projectleider, al langer met de voorbereiding van de twee projecten bezig. Nu de projectvoorstellen door de stuurgroep zijn goedgekeurd, krijgen de teams groen licht. Een feestelijk moment, waar al veel werk aan vooraf is gegaan. Dit zijn de twee nieuwe projecten: 

Studiekeuzeproces met AI

Hoe kan AI leerlingen helpen hun identiteit, interesses en waarden te verkennen, en mentoren ondersteunen bij persoonsgerichte begeleiding? 

Veel middelbare scholieren ervaren hun studiekeuzeproces als oppervlakkig en verplicht, wat kan leiden tot verkeerde keuzes en uitval. NSG Groenewoud wil daarom het LOB-traject in havo 4 en 5 verdiepen en personaliseren. Mentoren voelen zich vaak handelingsverlegen door tijdgebrek en het ontbreken van concrete hulpmiddelen, terwijl leerlingen juist behoefte hebben aan actieve begeleiding. In dit project wordt een AI-ondersteunde studiekeuzetool ontwikkeld die leerlingen helpt en mentoren ondersteunt in het persoonsgericht begeleiden van het studiekeuzeproces.

Met NSG Groenewoud, HAN University of Applied Sciences, Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Maastricht University (ROA) en Get Clarity.

#vo #leerlingondersteuning

Creatiever thematisch onderwijs met AI

Hoe kan AI ingezet worden om thematische lessen en lesmaterialen te ontwikkelen waarin creatieve vaardigheden worden gestimuleerd?

Thematisch werken maakt leren betekenisvoller en stimuleert leerlingen om verbanden te leggen tussen verschillende vakgebieden en hun eigen leefwereld. Daarbij biedt thematisch werken onderwijskansen om creativiteit bij leerlingen te bevorderen. Leraren ervaren echter belemmeringen bij het ontwerpen van thematische lessen waarbinnen creativiteit gestimuleerd wordt. Het ontwerpen van dergelijk onderwijs is tijdsintensief en complex. Leraren hebben behoefte aan ondersteuning en concrete handvatten bij het ontwerpproces. In dit project wordt een AI-lesontwerptool ontwikkeld die leraren ondersteunt bij het ontwerpen van thematisch lesmateriaal.

Met Florés Onderwijs, IKC De Klimboom, Radboud Universiteit en Makercosmos.

#po #leraarondersteuning

Afbeelding driehoek onderwijs-wetenschap-bedrijfsleven

Co-creatie in de driehoek

Nu de projectvoorstellen zijn goedgekeurd, kunnen de nieuwe co-creatieteams echt van start met hun project. De komende drie jaar gaan de betrokken scholen samen met de wetenschappelijk partners en bedrijfspartners aan de slag om in drie fases een prototype te ontwikkelen van een slimme AI-toepassing. Het eerste jaar is de conceptfase, daarna volgt de ontwikkelfase en ten slotte de validatiefase. Na drie jaar zijn de co-creatieprojecten afgerond. De meest veelbelovende prototypes die voortkomen uit de co-creatieprojecten van NOLAI zullen hopelijk hun weg vinden op de onderwijsmarkt. 

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte 

We sturen je graag maandelijks bericht over nieuwe inzichten, ontwikkelingen, bijeenkomsten en meer. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Thema
Kunstmatige intelligentie