Unfollow

Recentelijk publiceerde de krant de Gelderlander een stuk over de populariteit van roddelaccounts op middelbare scholen op sociale media zoals Snapchat en TikTok. De feed op deze kanalen bestaat enkel en alleen uit roddels, zoals “R (3e) is niet meer maagd door D (5e)”, aangeleverd door anonieme bronnen, ofwel medeleerlingen. Het format dat gebruikt wordt is voor mij persoonlijk een throwback naar mijn eigen middelbare schooltijd, aangezien het geïnspireerd is op de serie Gossip Girl, die ik zelf als tiener verslond. De serie uit de jaren nul is inmiddels opnieuw verfilmd, maar ik ga ervan uit dat de opzet hetzelfde is gebleven: het toont de wereld van een aantal rijke tieners wier gangen gecontroleerd worden door een anonieme entiteit die hun geheime uitspattingen openbaar maakt.

Hoewel ik als tiener genoot van deze serie en gelijksoortige drama’s (zoals Pretty Little Liars), is het ernstig dat deze shows nu realiteit zijn geworden. Leerlingen en hun docenten zijn ‘vogelvrij’ in de zin dat allerlei roddels ongecontroleerd hun weg vinden naar kanalen met een enorm bereik, aangezien het bij sommige accounts om duizenden volgers gaat. Dit kan onomkeerbare schade opleveren aan de reputatie van een docent of leerling, en eveneens aan hun mentale gezondheid. Het gemak waarmee een leerling anoniem een roddel de wereld in slingert is zorgwekkend en werkt achterbaks gedrag in de hand. Het is lastig om hierop zicht te krijgen of in te grijpen, aangezien het zich allemaal afspeelt op de mobiele telefoon en het bewijs dus vaak verborgen blijft in de broekzak.

Scholen in Nijmegen proberen bepaalde accounts offline te halen, maar gaan vooral het gesprek ook aan met leerlingen. Dit is eveneens een goede invulling voor mijn mentorles. Ook al heb ik geen specifieke verwijzingen van mijn eigen leerlingen gehoord naar bestaande juice channels, het is naïef om te denken dat dit geen grotere landelijke trend is. Een collega-docent in de brugklas wijdde laatst haar mentorles al aan roddelpraat op de gangen. Als het daar al gebeurt, gebeurt het ook online. Deze situatie heeft mij ook doen nadenken over roddelpraat over beroemdheden in het algemeen: het argument dat diegene gekozen heeft voor een leven in de spotlights geeft geen goedkeuring voor het schrijven van allerlei ongegronde laster. Als docent zijnde ‘kies’ ik daar ook niet voor. Tijdens het schrijven van dit stuk heb ik dan ook het juice channel @lifeofyvonne ontvolgd. Laten we hopen dat een gesprek met leerlingen eenzelfde resultaat oplevert.

Geschreven door
Valerie Meessen is Teacher in Residence en combineert een baan als docent Engels in het voortgezet onderwijs met verschillende werkzaamheden op de Radboud Universiteit.