Twee handen met draadjes en bolletjes
Twee handen met draadjes en bolletjes

Update programma Erkennen & Waarderen

Het programma Erkennen en Waarderen (E&W) binnen de Faculteit der Sociale Wetenschappen is vanaf 1 april 2023 voortvarend van start gegaan met twee speerpunten: ‘Werkdrukvermindering’ en ‘Diversiteit loopbaanpaden en -profielen’. Samen met medewerkers gaat het programmateam E&W (Sabine Geurts, Hanneke den Ouden en Serena Daalmans) aan de slag met bovenstaande thema’s.

Werkdrukvermindering

Update juli 2024

Het afgelopen jaar is het FSW-programmateam Erkennen en Waarderen o.a. aan de slag gegaan met het thema ‘werkdrukvermindering’. We werken hard aan het in kaart brengen van knelpunten en mogelijke oplossingen. Zo hebben we samen met de functioneel beheerders van de belangrijkste ICT-systemen (Cirrus, Osiris en Brightspace) gekeken naar hoe er beter kan worden samengewerkt tussen docenten en onderwijsondersteuners. 

Een aandachtspunt is dat docenten vaak niet begrijpen welke informatie er waarom van ze gevraagd wordt door de verschillende onderwijsondersteuners. Eén van de uitkomsten van onze gesprekken is dat de communicatie vanuit onderwijsondersteuners naar docenten meer gestroomlijnd en gecomprimeerd gaat worden, d.w.z. één informatiemail met een overzicht van alle verzoeken en informatie die docenten gedurende het jaar zullen krijgen van het Onderwijscentrum. Een best practice hierin is de mailing van het tentamenteam, die door docenten als erg prettig wordt ervaren.  

Een wens van docenten is om cursussen die zijn opgetuigd in Brightspace niet zelf te kopiëren naar een volgend academisch jaar, maar dit te laten doen door het Brightspace team. Het Brightspace team gaat dit nu realiseren. 

Helaas is niet alles oplosbaar. Het helpt dan als we begrijpen waarom iets niet kan. Een voor docenten bekend probleem is dat de naamgeving van studenten niet identiek is over de verschillende ICT-systemen, waardoor je niet makkelijk student-gebonden informatie uit het ene systeem (bijv. cijfers uit Brightspace) kunt uploaden in het andere systeem (bijv. Osiris). Voor dit ongemak is er helaas geen oplossing, omdat dit wijzigingen vereist in Brightspace die simpelweg niet gerealiseerd kunnen worden. De koppeling tussen Osiris en ANS (de opvolger van Cirrus) wordt naar verwachting voor eind 2024 wel gerealiseerd. Voor deze twee systemen kunnen in de nabije toekomst hopelijk wel identieke studentnamen worden gehanteerd, waardoor studentgebonden informatie (zoals cijfers) kan worden uitgewisseld. 

Dit is een begin, maar we zijn er nog niet. Wij hopen de prettige en constructieve gesprekken met de ICT-beheerders te kunnen voortzetten en hiermee de ICT-gerelateerde werkdruk aan beide kanten te verminderen. 

Update mei 2024

In een nieuwe tweewekelijkse blogserie laat de Radboud Jonge Akademie (RJA) zien tegen welke dilemma’s jonge wetenschappers aanlopen. En dat zijn er nogal wat! Meer gebalanceerd erkennen en waarderen van talenten van wetenschappers klinkt prachtig, maar de jonge wetenschappers hebben het gevoel dat er van balans nog geenszins sprake is. “Schaken op vijf borden” (Blog 1: Schaken op vijf borden) luidt de titel van de eerste blog van Mark Dingemanse, UHD bij de Faculteit der Letteren. Hij benadrukt dat het ondoenlijk is om aan bepaalde domeinen (onderzoek, onderwijs, impact, leiderschap, academisch burgerschap) prioriteit te geven, zolang leidinggevenden zeer verschillende referentiekaders hanteren bij beoordelingen en bevorderingen. Hij stelt pakkend (en geestig!): “Tegenover elke Erkennen& Waarderen adept staat een dinosaurus die nog watertandt bij publicaties in tijdschriften met hoge impact factor…. De universiteit is nu aan zet.” 

Update maart 2024

Bij onze faculteit worden aan onderwijstaken expliciet uren toegekend, maar dit geldt doorgaans niet voor onderzoek, impact en leiderschap/academisch burgerschap. Aangezien contracten voor wetenschappelijk personeel over het algemeen een verdeling laten zien tussen onderzoekstijd en onderwijstijd (en niet voor andere taken), gaat tijd die besteed wordt aan impact, leiderschap en academisch burgerschap per definitie ten koste van onderzoeks- en/of privétijd. Vanuit het E&W programma streven we naar een uren-verdeling die recht doet aan de dagelijkse praktijk. 

Op dit moment hebben we onvoldoende zicht op hoeveel tijd besteed wordt aan academisch burgerschap en leiderschapstaken. Daarom vragen we aan alle wetenschappelijk medewerkers om een vragenlijst in te vullen. Jullie input gaat ons enorm helpen bij het aanpakken van de werkdruk binnen FSW. 

Update december 2023

De themacommissie heeft constructief gesproken met de functioneel beheerders van Bass HR a.d.h.v. knelpunten die de themacommissie had geïnventariseerd. Niet alles is oplosbaar. Bass wordt namelijk niet meer doorontwikkeld, dus elke vernieuwing moet door de RU zelf worden gerealiseerd. Het CvB heeft geadviseerd om voorlopig te investeren in losse applicaties bij noodzakelijke vernieuwingen. Wat kan er wel? Volgend jaar wordt de uitleg rondom het keuzemodel gebundeld in één loket en wordt het keuzemodel waar mogelijk klantvriendelijker gemaakt. Ook hoeven leidinggevenden waarschijnlijk niet langer afzonderlijke vakantiedagen per medewerker te accorderen, maar kunnen ze volstaan met een eenmalige goedkeuring voor meerdere vakantiedagen. Wat betreft de werkdruk in het onderwijs, de themacommissie verdiept zich in de verschillende taakmodellen van opleidingen binnen FSW, om te komen tot een aantal gemeenschappelijke uitgangspunten. Tot slot, er zal binnenkort een poll onder medewerkers worden uitgezet om te inventariseren welke ‘academic citizenship’-taken men doet en hoeveel tijd dit vergt. 

Update november 2023

Eind september voerden we een constructief overleg met functioneel beheerders van Brightspace, Osiris, Cirrus, en het tentamenteam. Voorafgaand inventariseerden we samen met de themacommissie werkdrukvermindering knelpunten die docenten ervaren in onderwijs-gerelateerde systemen. Het gesprek bracht cruciale inzichten voor docenten en beheerders, zoals het belang van de juiste cursus- en toetsinformatie in Osiris, met het oog op bevoegdheden in andere systemen (bijvoorbeeld Brightspace). Systeembeheerders zullen dit belang nu actiever benadrukken en twee weken voor de cursusstart docenten om een extra check vragen. Onze vraag naar een soort jaarplanning voor docenten voor het aanleveren van de juiste informatie werd positief ontvangen, met de hoop ook systeembeheerders hiermee te ontlasten. Het eerste gesprek leverde waardevolle handvatten op, en we zetten gezamenlijk stappen om knelpunten in onderwijs-gerelateerde systemen op te lossen. Twee functioneel beheerders participeren nu ook in onze themacommissie werkdrukvermindering. Hiermee kunnen we zorgen voor een nog betere afstemming tussen docenten en de beheerders.

Update september 2023

In de thema-commissie ‘werkdrukvermindering’ participeren, naast het programmateam E&W, 10 medewerkers (zowel WP als OBP). In twee sessies zijn de aanbevelingen uit twee eerder verschenen rapportages over werkdrukvermindering bestudeerd en zijn er drie thema’s gekozen die volgens ons op dit moment de hoogste prioriteit zouden moeten krijgen:

  1. ICT-systemen
  2. Vertrouwen, verantwoording en samenwerking tussen WP en OBP’
  3. Reële onderwijstaakmodellen.

Op korte termijn gaan we de belangrijkste knelpunten in de onderwijsgerelateerde ICT-systemen bespreken met de functioneel beheerders van Osiris, Brightspace en Cirrus.

Diversiteit loopbaanpaden en -profielen

Update mei 2024

Binnenkort wordt een nieuw voorstel voor loopbaanpaden en -profielen door de RU-brede werkgroep E&W aangeboden aan de decanen en het CvB. Binnen FSW heeft het E&W team onlangs hun voorstel gepresenteerd aan het bestuur en de directeuren, binnenkort volgt de FGV. Dit voorstel biedt echt mogelijkheden voor wetenschappers om al vroeg in hun loopbaan keuzes te maken voor profilering op ‘onderzoek’ en één ander domein, of op ‘onderwijs’ en één ander domein. Het omarmen en implementeren van deze koerswijziging door de bestuurders op het hoogste niveau, is een cruciale eerste stap. Binnen FSW is het E&W team bezig om de papieren werkelijkheid om te zetten naar de praktijk. Maar zij kunnen dit niet alleen. Leidinggevende “dinosaurussen” en “E&W adepts” zullen met elkaar in gesprek moeten gaan. Het meer eenduidig signalen afgeven aan de jonge generatie wetenschappers en hen ondersteunen bij het maken van keuzes, zal geen gemakkelijk proces worden: het betreft een cultuuromslag. Maar laten we vooral beginnen!

Update maart 2024

Op 30 januari waren Sabine en Hanneke, op uitnodiging, aanwezig bij een E&W bijeenkomst van de Radboud Jonge Akademie. Zij hebben prijzen verloot onder bijna 70 collega’s die waren genomineerd voor hun bijzondere bijdrage aan de RU. Ook hebben zij een presentatie gegeven over het E&W programma binnen FSW. Met de onderdeelcommissie en de facultaire studentenraad van FSW hebben zij op 1 februari de laatste stand van zaken in E&W gedeeld. 

Binnenkort zal de RU-brede werkgroep, waarin Sabine participeert, een advies uitbrengen aan de decanen en het CvB met kaders/richtlijnen voor diverse ontwikkelpaden. Zodra er groen licht is, kunnen de faculteiten hier zelf mee aan de slag. In april hopen Sabine en Hanneke een eerste voorstel voor ontwikkelpaden te kunnen voorleggen aan de directeuren en het bestuur binnen FSW.

Update december 2023

Sabine heeft, via de werkgroep ‘ontwikkelpaden RU’, geparticipeerd in ontwikkelsessies voor ‘onderzoek’, ‘onderwijs’, ‘impact’ en ‘leiderschap’. Deze RU-brede werkgroep zal eind januari een advies uitbrengen aan stuurgroep (bestaande uit decanen en CvB). Met de kaders/richtlijnen voor ontwikkel- en loopbaanpaden die in dit advies geformuleerd zullen worden, kunnen de faculteiten vervolgens aan de slag om te zorgen voor maatwerk binnen de eigen faculteit. Sabine en Hanneke zullen in het eerste kwartaal van 2024, met alle input die ze tot dusver hebben opgehaald, een eerste aanzet geven voor concrete criteria voor de vier domeinen (onderzoek, onderwijs, impact en leiderschap) in het UD-UHD-HGL traject binnen FSW. Er wordt beoogd om naast het traditionele UD-UHD-HGL loopbaanpad binnen FSW een nieuw loopbaanpad te creëren met meer ruimte voor en een sterker accent op onderwijs. 

Update november 2023

We hebben vervolggesprekken gevoerd met de themacommissie (directeuren en HR) en de klankbordgroep. Belangrijke vragen zijn: Welke profielen willen we onderscheiden, en welke criteria per functieniveau zijn passend? Is er behoefte aan een profiel met een sterker onderwijsaccent en bijv. een andere OW/OZ verhouding? Is er behoefte aan een apart profiel met een sterkere focus op ‘impact’? Hoe maken we ‘academic citizenship’ zichtbaar en waarderen we dit voldoende? Hoe speelt ‘leiderschap’ een rol op de diverse functieniveaus, en wat verwachten we op dit punt op het allerhoogste niveau? Hebben we voldoende oog voor horizontale ontwikkelstappen? 

Kortom, veel vragen, soms ook al antwoorden, maar vaak nog geen pasklare oplossingen over het ‘hoe’. Gelukkig hoeft dat ook nog niet. Het is vooral van belang dat we alle partijen zo goed mogelijk horen, en in het ontwikkelproces zorgvuldig de SWOTs (Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats) blijven afwegen. Daar gaan we met alle betrokkenen en met veel enthousiasme mee verder.  

Update september 2023

In de thema-commissie ‘loopbaanpaden en -profielen’ participeren alle onderzoeks- en opleidingsdirecteuren, HR en een afvaardiging van het faculteitsbestuur. Het doel is om meer diversiteit en flexibiliteit te creëren in het UD-UHD-HL-traject, met daarbij heldere selectie- en bevorderingscriteria op de kerndomeinen (onderzoek, onderwijs, impact en leiderschap). Ook het loopbaanpad voor docenten wordt meegenomen.

Om ervoor te zorgen dat de voorstellen uit de themacommissie ook breder draagvlak hebben, houden we regelmatig overleg met een klankbordgroep ‘loopbaanpaden en -profielen’, bestaande uit 12 medewerkers (WP), die werkzaam zijn binnen verschillende onderzoeksinstituten en/of opleidingen en zich op verschillende functieniveau’s bevinden. Sabine en Hanneke hebben inmiddels gesproken met (bijna) alle directeuren (onderzoek en onderwijs), evenals met de klankbordgroep.

In september/oktober staan vervolggesprekken gepland met zowel de themacommissie als de klankbordgroep. Daarnaast zal Sabine, als programmaleider E&W bij FSW, de komende twee jaar deelnemen in de RU-brede werkgroep Loopbaanpaden. Deze werkgroep adviseert de RU-brede stuurgroep E&W waarin o.a. alle decanen en het CvB betrokken zijn.

Blijf op de hoogte en denk mee!

Binnenkort worden de leden uit de themacommissies en klankbordgroep voorgesteld via de website en de informatieschermen in het Maria Montessorigebouw. In de facultaire nieuwsbrief geven we elke keer een update over de voortgang van het E&W programma. Als er zaken zijn die je graag bij het programmateam E&W onder de aandacht wil brengen of als je mee wilt denken over één van deze thema’s, schroom niet en mail ons: erkennen-waarderen-FSW [at] socsci.ru.nl (erkennen-waarderen-FSW[at]socsci[dot]ru[dot]nl).

Overzicht medewerkers die deelnemen in de themacommissie Werkdrukvermindering
Overzicht van medewerkers die deelnemen in de klankbordgroep loopbaanpaden