Team Connectivity
Team Connectivity

Upgrade vanaf 1 augustus jouw werkplek naar Windows 11

Alle Windows-werkplekken en -laptops die de Radboud Universiteit beheert, worden de komende tijd overgezet naar Windows 11. Als medewerker van de Faculteit der Sociale Wetenschappen kun je vanaf donderdag 1 augustus de upgrade naar Windows 11 uitvoeren. Dit geldt zowel voor vaste werkplekken (desktops) als voor laptops.

Op dit moment zijn alle door de Radboud Universiteit beheerde werkplekken voorzien van Windows 10. Per oktober 2025 stopt Microsoft met het bieden van ondersteuning voor Windows 10. Dit betekent dat Windows 10 vanaf dan niet meer veilig is. Daarom worden alle door Radboud beheerde Windows-werkplekken vóór oktober 2025 gemigreerd naar Windows 11. 

Voer zelf de upgrade uit

Op het moment dat je een melding op je scherm ontvangt, kun je de upgrade zelf uitvoeren op een moment dat jou uitkomt. Loop zorgvuldig de stappen door voordat je de upgrade start: 

Melding upgrade Windows 11
  1. Sla al je bestanden op voordat je de upgrade start. Dit is belangrijk, omdat je werkplek tijdens het proces automatisch zal herstarten.
  2. Als je een laptop gaat upgraden, is het belangrijk om tijdens de upgrade de oplader aan te sluiten en deze aangesloten te houden totdat de upgrade voltooid is. Zo voorkom je dat de upgrade tussentijds wordt onderbroken.
  3. Verbind je werkplek met het netwerk van de universiteit (eduroam, eduVPN of een fysieke verbinding). Als je eduVPN aanzet, kun je de upgrade uitvoeren vanuit huis of vanaf een andere externe locatie.
  4. Start de upgrade naar Windows 11 via de melding die rechtsonder op je beeldscherm verschijnt (zie afbeelding). Tijdens de upgrade kun je jouw desktop of laptop ongeveer een uur niet gebruiken. Houd hier dus rekening mee in je agenda. Als de melding om de upgrade te starten niet meer op je scherm staat, kun je de upgrade zelf inplannen of starten via dit stappenplan (maak verbinding met eduVPN om deze pagina te bekijken).

Let op: je kunt de upgrade maximaal acht weken uitstellen, daarna wordt deze geforceerd uitgevoerd. 

Indien je na 1 augustus geen melding ontvangt voor het uitvoeren van de update, kan dit een aantal oorzaken hebben. 

Contactinformatie

Heb je vragen?  Neem dan contact op met de ICT Helpdesk via ICThelpdesk [at] ru.nl (ICThelpdesk[at]ru[dot]nl) of +31 24 36 22222.