Team Connectivity
Team Connectivity

Upgrade vanaf 4 maart jouw ILS-werkplek naar Windows 11

Vanaf maandag 4 maart start binnen ILS de pilot van het project Windows 11, waarbij alle door de Radboud Universiteit beheerde werkplekken worden overgezet naar de nieuwste versie van Windows. Als ILS-medewerker krijg jij de mogelijkheid om binnen drie weken, op een voor jou geschikt moment, de Windows 11 upgrade uit te voeren.

Op dit moment zijn alle door de Radboud Universiteit beheerde werkplekken voorzien van Windows 10. Per oktober 2025 stopt Microsoft met het bieden van ondersteuning voor Windows 10. Dit betekent dat Windows 10 vanaf dan niet meer veilig is. Daarom worden alle door Radboud beheerde Windows-werkplekken vóór oktober 2025 gemigreerd naar Windows 11. Dit geldt voor zowel vaste werkplekken (desktops) als mobiele werkplekken (laptops). 

Na een acceptatiefase, waarin bijvoorbeeld alle concerninformatiesystemen door de betreffende functioneel beheerders zijn getest op Windows 11, wordt de pilot binnen ILS gestart. Deze pilot wordt in april geëvalueerd, waarna een go/no go besluit volgt voor de Radboud-brede uitrol van Windows 11.

Melding upgrade Windows 11

Voer zelf de upgrade uit

Het upgraden van jouw Radboud beheerde werkplek naar Windows 11 kan je zelf uitvoeren, mits je verbonden bent met RU-netwerk (eduroam, eduVPN of fysieke verbinding). Je hoeft hiervoor dus niet per se op de campus te zijn. Zodra jouw apparaat aan de beurt is, ontvang je rechtsonder op het beeldscherm een melding.

Vanaf dat moment kun je de upgrade uitvoeren op een moment dat voor jou uitkomt. Je kunt de upgrade maximaal drie weken uitstellen, daarna wordt deze geforceerd uitgevoerd. Tijdens de upgrade kun je jouw desktop of laptop maximaal een uur niet gebruiken. Tijdens de upgrade herstart je werkplek automatisch. Daarna ben je voorzien van Windows 11. Houd er rekening mee dat je al je bestanden opslaat, voordat je de upgrade start. Dit is belangrijk, omdat je werkplek tijdens het proces automatisch zal herstarten. 

Indien je geen melding ontvangt, kan dit een aantal oorzaken hebben. 

Meer informatie

Contactinformatie

Heb je vragen en/of opmerkingen? Kijk dan eerst op de Selfservice portal. Daar vind je meer informatie over het project en de antwoorden op de meest gestelde vragen. Ook kun je daar zelf je vraag indienen middels de knop Windows 11 vraag. Uiteraard is het ook mogelijk om contact op te nemen met de ICT Helpdesk via ICThelpdesk [at] ru.nl (ICThelpdesk[at]ru[dot]nl) of +31 24 36 22222.

Organisatieonderdeel
Information & Library Services