Riduan el Mourabit, alumnus van de bachelor Bedrijfskunde en de master Accounting and Control, is eigenaar van Little Maryam. Lees hieronder verder over hoe zijn ervaring aan de Radboud Universiteit heeft geholpen de stap naar ondernemerschap te maken: het opzetten van een succesvol gezond en eerlijk babyhapje, dat voldoet aan de halal- en biologische vereisten.
Van Bedrijfskunde naar ondernemerschap: hoe Riduan El Mourabit halalproducten en inclusiviteit combineert in de retail
Naam
Riduan el Mourabit
Huidige functie
Eigenaar van Little Maryam
Vooropleiding
Waarom heb je gekozen voor de bachelor Bedrijfskunde en de master Accounting and Control?
Tijdens mijn middelbareschooltijd ontwikkelde ik een interesse in het helpen van bedrijven en processen om te groeien, en raakte ik gefascineerd door het beroep van accountant. Na het behalen van mijn vwo-diploma vond ik het lastig om een studiekeuze te maken, omdat ik het gevoel had dat ik hiermee bepaalde opties definitief zou uitsluiten.
Na wat onderzoek op de website van de Radboud Universiteit ontdekte ik dat de bacheloropleiding Bedrijfskunde een brede basis biedt om kennis op te doen over bedrijven en bedrijfsprocessen. Bovendien gaf het mij de mogelijkheid om na mijn bachelor alsnog te kiezen voor de masteropleiding Accounting & Control, waardoor ik beide opties open kon houden.
Achteraf ben ik tevreden over mijn studiekeuzes en over mijn tijd aan de Radboud Universiteit. Ik kijk namelijk met veel plezier terug op mijn tijd hier. Ik had een hechte vriendengroep, voornamelijk bestaande uit medestudenten met verschillende culturele achtergronden. Dit zorgde soms voor een gezellige, misschien zelfs iets te gezellige, sfeer tijdens de hoorcolleges.
Hoe heeft je opleiding aan de Radboud Universiteit invloed gehad op je carrière?
Mijn diploma's van de Radboud Universiteit hebben ervoor gezorgd dat er aan het begin van mijn carrière deuren opengingen, zoals bij een groot accountantskantoor. Daarnaast werd ik toegelaten tot het Rijkstraineeprogramma. De opleiding Bedrijfskunde heeft me ook geholpen de stap naar het ondernemerschap te maken. De kennis die ik tijdens de studie heb opgedaan, zoals het toepassen van methodieken om een doelgroep beter te begrijpen of marktkansen in kaart te brengen, heeft mij hierin ondersteund.
Op welke manier draag je bij aan een ‘sociale economie’, ‘veerkrachtige samenleving’ en ‘duurzame leefomgeving’?
Ik geloof dat wij met onze halalproducten een mooie en bescheiden bijdrage leveren aan het inclusiever maken van de traditionele retailkanalen. Ik zie dat deze kanalen zich steeds bewuster worden van het feit dat ongeveer één miljoen Nederlandse consumenten een islamitische achtergrond hebben. Deze grote groep heeft andere eetwensen, kledingstijlen en bijvoorbeeld feestdagen. Dit biedt mooie kansen voor retailbedrijven om omzetgroei te realiseren. De afgelopen jaren zien we goede voorbeelden van grote bedrijven, zoals Albert Heijn, Douglas en Rituals, die inspelen op de Ramadan en islamitische feestdagen. Wat ik vaak hoor en zie, is dat de islamitische consument hier trots op is en zich hierdoor erkend en gezien voelt. Ik geloof dan ook dat dergelijke ontwikkelingen bijdragen aan de integratie en het inclusiever maken van onze Nederlandse samenleving.
Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel terrein te winnen valt, omdat ik zie dat bedrijven in hun marketinguitingen vaak heel voorzichtig zijn in het aanspreken van deze doelgroep. Ze zijn bang voor negatieve reacties van andere consumenten, die dan online op Twitter of Facebook dreigen met een boycot. Neem bijvoorbeeld de commotie die ontstond bij de Efteling, omdat zij in hun jaarverslag van 2023 hadden opgenomen te willen investeren in ‘gebedsruimtes’ in het park, wat natuurlijk een heel mooi initiatief is om het park inclusiever en toegankelijker te maken. Maar door druk van buitenaf besloten ze hier uiteindelijk toch van af te zien.
Welke adviezen zou je geven aan huidige studenten of afgestudeerden van de Faculteit der Managementwetenschappen?
Aan huidige studenten zou ik willen zeggen: haal het maximale uit je studententijd door naast inhoudelijke kennis ook je persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen. Denk hierbij aan verkooptechnieken, presentatievaardigheden, overtuigingskracht, netwerken, adviesvaardigheden, maar ook praktische vaardigheden zoals Excel of contentcreatie. Je zult merken dat deze vaardigheden je vaak verder brengen in het bedrijfsleven dan alleen inhoudelijke kennis. Voor afgestudeerden zou mijn advies zijn: durf keuzes te maken en volg je eigen pad.