Van co-creatie naar co-implementatie
NOLAI ontwikkelt prototypen in co-creatieprojecten met scholen, bedrijven en wetenschappers. Vanaf 2027 worden enkele kansrijke prototypen uit de co-creatieprojecten doorontwikkeld tot schaalbare producten. Momenteel loopt hiervoor een pilot, waarin NOLAI samenwerkt met Snappet en Lucas Onderwijs. De pilot is gericht op de ontwikkeling en implementatie van een adaptief curriculum voor rekenen. Tegelijkertijd heeft de pilot ook als doel om een methodiek voor co-implementatie te ontwikkelen.
Doel van de pilot
- Vormgeven van duurzame innovatie in het onderwijs
- Ontwikkelen van een co-implementatiemethodiek
- Doorontwikkelen van een bestaand prototype naar een schaalbaar product
Van prototype naar product
Snappet Copilot is een AI-oplossing voor leraren in het basisonderwijs om rekenlessen op maat vorm te geven. De AI doet suggesties; leraren kunnen deze negeren, aanpassen of overnemen. Hiermee kunnen leraren hun lesweek voorbereiden (tijdswinst) en hun leerlingen een adaptief curriculum bieden op ieder gewenst niveau (onderwijs op maat).
Opschaling in de praktijk
In een adaptief curriculum geven leraren in het basisonderwijs vorm aan de planning van de rekenlessen op maat voor de klas en leerlingen. De AI, in de vorm van Snappet Copilot, geeft suggesties voor de planning van lessen en geeft tips voor aanpassingen. Leraren kunnen dit negeren, aanpassen of overnemen. Hiermee werken leraren samen met de AI om hun lessen aan te passen aan de behoefte van de klas en individuele leerlingen.
Welke taken van de leraar kan de AI (niet) vervangen, waarin kan de AI de leraar aanvullen of het rekenonderwijs verrijken? Onderzoek speelt een belangrijke rol in dit proces. Nieuwe inzichten en methodieken worden gedeeld vanuit het projectteam en zo snel mogelijk ook via nieuws en publicaties. Zo kunnen ook andere scholen en Edtechbedrijven gebruik maken van de opgedane kennis voor hun innovaties.