Planner voor leraren
Planner voor leraren

Van co-creatie naar co-implementatie: een pilot

Bij NOLAI ontwikkelen we doordachte en verantwoorde toepassingen van educatieve AI. Dit doen we in co-creatieprojecten, waarin we samenwerken met bedrijven, wetenschappers en scholen. De meest kansrijke prototypen die ontstaan uit onze co-creatieprojecten, ontwikkelen we door voor implementatie en opschaling in het onderwijs. Momenteel voert NOLAI een eerste co-implementatiepilot uit om de co-implementatiemethodiek te ontwikkelen.

Van co-creatie naar co-implementatie 

NOLAI ontwikkelt prototypen in co-creatieprojecten met scholen, bedrijven en wetenschappers. Vanaf 2027 worden enkele kansrijke prototypen uit de co-creatieprojecten doorontwikkeld tot schaalbare producten. Momenteel loopt hiervoor een pilot, waarin NOLAI samenwerkt met Snappet en Lucas Onderwijs. De pilot is gericht op de ontwikkeling en implementatie van een adaptief curriculum voor rekenen. Tegelijkertijd heeft de pilot ook als doel om een methodiek voor co-implementatie te ontwikkelen.

Doel van de pilot

  • Vormgeven van duurzame innovatie in het onderwijs
  • Ontwikkelen van een co-implementatiemethodiek
  • Doorontwikkelen van een bestaand prototype naar een schaalbaar product

Van prototype naar product

Snappet Copilot is een AI-oplossing voor leraren in het basisonderwijs om rekenlessen op maat vorm te geven. De AI doet suggesties; leraren kunnen deze negeren, aanpassen of overnemen. Hiermee kunnen leraren hun lesweek voorbereiden (tijdswinst) en hun leerlingen een adaptief curriculum bieden op ieder gewenst niveau (onderwijs op maat). 

Opschaling in de praktijk

In een adaptief curriculum geven leraren in het basisonderwijs vorm aan de planning van de rekenlessen op maat voor de klas en leerlingen. De AI, in de vorm van Snappet Copilot, geeft suggesties voor de planning van lessen en geeft tips voor aanpassingen. Leraren kunnen dit negeren, aanpassen of overnemen. Hiermee werken leraren samen met de AI om hun lessen aan te passen aan de behoefte van de klas en individuele leerlingen.

Welke taken van de leraar kan de AI (niet) vervangen, waarin kan de AI de leraar aanvullen of het rekenonderwijs verrijken? Onderzoek speelt een belangrijke rol in dit proces. Nieuwe inzichten en methodieken worden gedeeld vanuit het projectteam en zo snel mogelijk ook via nieuws en publicaties. Zo kunnen ook andere scholen en Edtechbedrijven gebruik maken van de opgedane kennis voor hun innovaties.

Planner voor leraren
Curriculumplanner voor leraren in ontwikkeling

Meedoen aan de pilot?

Er is gestart met vier scholen van Lucas Onderwijs, waarna uitbreiding plaatsvindt met nog 20 extra scholen. In 6-wekelijkse verbetersessies werken leraren, ontwikkelaars en onderzoekers samen aan iteratieve verbetering van de werkwijze in de klas en de duurzame implementatie. Op deze manier leren leraren van en met elkaar door kennis en ervaringen te delen over het werken met een AI-oplossing in relatie tot hun lesgeven. Deelnemers worden goed begeleid: er vinden geregeld (online) bijeenkomsten plaats en op iedere school zijn coaches beschikbaar. 

Meld je aan

Ben je onderwijsprofessional in het basisonderwijs, bekend met Snappet, en wil je deze AI-oplossingen en werkwijze verder helpen ontwikkelen? Neem gerust vrijblijvend contact op.

denise [at] snappet.org (denise[at]snappet[dot]org)

Nationaal Onderwijslab AI

Blijf op de hoogte

We sturen je graag maandelijks bericht over nieuwe ontwikkelingen, inzichten, bijeenkomsten en meer. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Thema
Kunstmatige intelligentie