Vecht- en verdedigingssporten

Vechtsporten zijn een geheel van vechttechnieken en -tradities die altijd op hetzelfde principe berusten: het met behulp van fysieke kracht of middelen een tegenstander verslaan en tegelijkertijd jezelf verdedigen tegen een fysieke aanval.

De term vechtsport roept vooral associaties op met oosterse sporten als judo, karate en Jiujitsu, maar ook westerse sporten als boksen en grappling zijn vechtsporten. Wat al deze sporten gemeen hebben, is dat ze voor sportieve of zelfverdedigingsdoeleinde bedoeld zijn en niet voor vechten op straat. Buiten de mat of de ring gebruik je vechtsporttechnieken alleen ter verdediging van jezelf of anderen.

Vecht- en verdedigingssporten 

Radboud Sport & Cultuur biedt momenteel de volgende vecht- en verdedegingssporten aan:

Vecht- of verdedigingssport?

Waarin verschillen de verschillende sporten van elkaar? Bij welke sport wordt er getrapt, gegooid of gespard en welke vorm is het meest gericht op verdediging? Om te bepalen welke vecht- of verdedigingssport het beste bij jou past, kun je kijken op deze indicatie poster

Cursus, ticketuur, studentensportvereniging

Bij Radboud Sport & Cultuur worden de meeste vecht- en verdedigingssporten aangeboden als cursussen op verschillende niveaus. Sommige worden aangevuld met een ticketuur en hiernaast bestaat voor veel vechtsporten ook de mogelijkheid om je aan te sluiten bij een studentensportvereniging. Hoe het zit bij de sport van jouw keuze, kun je zien door in de opsomming hierboven op de naam te klikken. 

De winst van vecht- en verdedigingssport

  • Je wordt zelfverzekerder: tijdens het beoefenen van vechtsporten leer je jezelf beheersen en verdedigen, wat je in het dagelijks leven extra ontspanning en zelfverzekerdheid kan geven.
  • Een fysiek sterker en strakker lichaam: bij veel vechtsporten ligt de nadruk op krachtige bewegingen en dankzij de combinaties van stoten en trappen wordt je lichaam sterker en strakker.
  • Een beter uithoudingsvermogen: het uitvoeren van vechtsporten kan conditioneel flink zwaar zijn, waardoor je op de langere termijn je uithoudingsvermogen verbetert.
  • Meer flexibiliteit in je lichaam: vechtsporten maken je wendbaarder, wat je kan helpen blessures te voorkomen.
  • Betere coördinatie en balans: je verbetert je lichaamsbalans door de vele verschillende (uitwijkende) bewegingen die je moet maken. 
  • Je verbetert je focus en bewustzijn: dankzij vechtsporten leer je je bewust te worden van je eigen acties en die van de mensen om je heen.
  • Het vermindert stress: tijdens een training of wedstrijd kun je al je energie kwijt en hoef je verder even nergens aan te denken.
  • Je karakter kan verbeteren: dankzij vechtsporttrainingen leer je respect, discipline, samenwerking en nederigheid.

 

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Sports