(Reclames met onverwachte boodschap, deel 3. Deel 1 en deel 2 zijn hier te lezen.)
We verwachten dat er in reclames geclaimd wordt dat het in die reclame gepromote het allerbeste is. Maar soms is dat niet handig en kun je beter je bescheiden kant laten zien, of jezelf als underdog presenteren. Dat zien we bijvoorbeeld in de We try harder-slogan die autoverhuurbedrijf Avis in 1962 begon te gebruiken. Concurrent Hertz was marktleider en Avis besloot de eigen underdog-positie in te zetten om aannemelijk te maken dat je betere, vriendelijkere en snellere service krijgt bij de nummer 2, dan bij de nummer 1: When you’re not the biggest, you have to. Door daarbij in detail te wijzen op wat zij als nummer 2 allemaal moeten doen om klanten te trekken (‘We just can’t afford dirty ashtrays. Or half-empty gas tanks. […] Or anything less than seat-adjusters that adjust. Heaters that heat. […]’) wekken ze bovendien de indruk dat de nummer 1 dat allemaal niet biedt, want die hoeven dat volgens Avis niet per se.