Hoe maak je van een lijvige wetenschappelijke studie over een kloosterbibliotheek een aantrekkelijke tentoonstelling voor een breed publiek? De onderzoekers van de Collectie Soeterbeeck pakten die handschoen op, samen met Museum Krona in Uden. Eind september opent daar de tentoonstelling ‘Graven in boeken’. De belangrijkste opgedane les van de onderzoekers: “Schrappen, schrappen en nog meer schrappen.”
Tekst: Bea Ros
Ruim vijftien jaar verdiepten de Nijmeegse boekhistorici Hans Kienhorst en Ad Poirters zich samen in de Collectie Soeterbeeck. Die omvat 44 laatmiddeleeuwse handschriften en bijna 600 oude drukken, afkomstig uit de bibliotheek van het klooster Soeterbeeck bij Ravenstein (zie kader ‘De zusters van Soeterbeeck’). Door goed te kijken naar de boeken zelf en de gebruikssporen erin te volgen, ontrafelden ze waar de boeken vandaan kwamen, wie ze had gemaakt en hoe de zusters ze gebruikten. In 2023 publiceerden ze hierover de lijvige studie Book Collections as Archaeological Sites.
Wouter Prins, conservator van Museum Krona, zat bij de boekpresentatie en was gegrepen door hun verhaal. “Het ging over het lijden van boeken, het gebruik van boeken.” Hoe mooi zou het zijn, zo dacht hij, om dit verhaal van de zusters en hun boeken te vertellen in een museum dat is gevestigd in een vrijgekomen deel van een birgitinessenklooster? En dus nodigde Prins beide onderzoekers uit om hun onderzoek te vertalen naar een tentoonstelling voor een breed publiek.