Voorheen werden deze e-mails in quarantaine geplaatst, waarna de ontvanger kon vragen om vrijgave, waarna onze security afdeling de bijlage beoordeelde of de mail inderdaad vrijgegeven kon worden.
De nieuwe situatie
Om het proces te bevorderen en veiligheid te waarborgen, worden e-mails met niet-toegestane bestandsextensies vanaf nu direct verwijderd zonder mogelijkheid tot vrijgave.
Hieronder vind je een overzicht van hoe dit nieuwe beleid van invloed is op interne e-mails (van Radboud-account naar Radboud-account) en externe e-mails (van een extern mailadres naar een Radboud-account), en hoe je wordt bericht over de verwijderde onveilige e-mails.
Interne e-mails
Wanneer een interne e-mail een niet-toegestane bijlage bevat, ontvangt de verzender een bericht dat de e-mail niet is bezorgd, met het advies om het bestand op een andere manier te delen, bijvoorbeeld via OneDrive of Teams. Het delen via OneDrive biedt extra voordelen, zoals het instellen van rechten voor de ontvanger en een eindtijd voor het delen, waardoor er geen verwarring ontstaat over de status van het document.
Externe e-mails
Bij externe e-mails ontvangt de geadresseerde een bericht dat een e-mail is tegengehouden vanwege een onveilige bijlage. De ontvanger kan dan contact opnemen met de verzender om een veiligere manier van delen te bespreken. Als het delen via OneDrive of Teams niet mogelijk is, raden we aan om gebruik te maken van Filesender van SURF, een veilig alternatief.