In de schaduw van het verzet
Nynke en Aniek hebben een podcast gemaakt over de verhalen achter de straatnamen in een nieuwe wijk in Utrecht, vernoemd naar vijftien verzetsvrouwen. Zij onderzoeken waarom het verhaal van deze verzetsvrouwen vergeten is en hoe hier nu toch langzaam aandacht voor begint te komen. Elk van de vier afleveringen van de podcast behandelt een andere deelvraag, zoals: welke taken hadden vrouwen in de oorlog? En wanneer ben je eigenlijk een verzetsheld?
De jury was onder de indruk van de gedegenheid van het onderzoek van Nynke en Aniek. Het onderzoek sluit aan bij recente ontwikkelingen in het historisch onderzoek over de Tweede Wereldoorlog, waar aandacht wordt gevraagd voor individuele verhalen. Daarnaast sluit het aan bij subdisciplines als regiogeschiedenis en publieksgeschiedenis. Door de ‘vensters’ met verhalen over de vijftien verzetsvrouwen af te wisselen met interviews, die de luisteraar helpen het onderzoeksproces te volgen, slagen de scholieren er in om op een begrijpelijke én vermakelijke manier een belangrijke historiografische lacune te onderzoeken, namelijk waarom vrouwen ontbreken in de geschiedschrijving omtrent het verzet in oorlogstijd.
Tweede en derde prijs
De welverdiende tweede prijs (€ 200,-) was voor Alex van der Laan (MollerJuvenaat) met het profielwerkstuk ‘Verkrachtingen Verbloemd in Vertaling’.
Ellie Toolsema (H.N. Werkman Stadslyceum) won de derde prijs (€ 100,-) met het werkstuk 'Anna van Kleef: de rode jurk'.
Publieksprijs
Tijdens de uitreiking presenteerden alle finalisten kort hun werkstuk aan het aanwezige publiek, bestaande uit de genomineerde leerlingen en hun familie, vrienden en docenten. Na afloop kon er gestemd worden op het best gepresenteerde werkstuk. De publieksprijs ging naar Ellie Toolsema voor haar presentatie van een prachtige zelfgemaakte jurk.
Laudatio
De juryleden lazen tijdens de uitreiking voor de aanwezige finalisten een zogenaamde laudatio voor. Zo werden de winnaars geprezen met o.a. de woorden: “Dat de scholieren er in korte tijd in zijn geslaagd om zowel een historiografische analyse uit te voeren, als het proces op het gebied van gemeentelijk straatnamenbeleid in kaart te brengen, als de verhalen van de vijftien vrouwen op basis van archiefonderzoek uit te diepen, is lovenswaardig."
Het Radboud Pre-University College of Society feliciteert nogmaals alle genomineerden en winnaars!