Merchandise tas van de Radboud Universiteit
Merchandise tas van de Radboud Universiteit

Zo beoordelen het Studenten- en Medewerkerspanel de merchandise van de Radboud Universiteit

Heb jij al eens iets gekocht bij de Radboud Store? Zou jij liever een strandlaken van de Radboud Universiteit willen of een thermosfles? En shop je deze artikelen dan het liefst online of bij een fysiek verkooppunt? Over deze en nog meer vragen bogen en 169 studenten en 142 medewerkers zich tijdens een onderzoek over onze merchandise.

Merchandise & verkooppunten

Dit vonden onze studenten 

56% van de respondenten kent de webshop niet, van alle eerstejaars is dat zelfs 73%. Bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid is de webshop het minst bekend (24%) en bij de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen was deze met 58% het best bekend (in vergelijking met de andere faculteiten). 78% heeft al eens Radboud merchandise gekregen (met name de rode Radboud hoodie), maar slechts 21% heeft ooit zelf iets gekocht bij de webshop. Toch zou het merendeel (73%) wel merchandise willen kopen, vooral bij de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen (92%). Dat je ook bij de sportbalie en Post&Print merchandise kunt kopen, is nog niet echt goed bekend (34 en 28%). Er is dan ook een grote roep om meer communicatie over de verkooppunten en het assortiment; men wil dat de merchandise meer gepromoot wordt. De merchandise soms wat goedkoper of hipper (niet altijd rood) maken zou ook gewaardeerd worden. 

Er is ook gevraagd naar wat studenten nog missen in het huidige assortiment. Van alle voorgestelde items, is men vooral positief over de thermosbeker. Maar ook een vlag/vaantje, pen, pin/speldje en stickers zijn populair. 

Dit vonden onze medewerkers 

Wat blijkt: 39% van de respondenten kent de webshop van de Radboud Store niet en 54% heeft daar ook nog nooit iets gekocht. Toch heeft 75% al wel eens zelf merchandise gekregen, met name de rode Radboud hoodie of de mok. En wil het overgrote deel (76%) in de toekomst wel graag een keer merchandise kopen. Gelukkig weten de meesten dat ze dan bij de webshop en Post & Print terecht kunnen, maar er zijn er maar weinig die weten dat dit tegenwoordig ook bij de sportbalie in het Gymnasion kan en in BASS/Oracle (als je bestelrechten hebt). 

Er is ook gevraagd naar wat medewerkers nog missen in het huidige assortiment. Van alle voorgestelde items, is men vooral positief over een thermosbeker (42%) en een duurzame boterham-wrap (32%), maar ook een t-shirt met toffe print, strandlaken en sportbidon blijken populair.

Kwalitatieve, nuttige en duurzame merchandise

Het is bovendien duidelijk dat zowel studenten als medewerkers het belangrijk vinden dat de producten kwalitatief goed, nuttig en duurzaam zijn. Dat sluit perfect aan bij de duurzaamheidsdoelstelling van de Radboud Store. Want wist jij al dat alle producten zo duurzaam mogelijk geproduceerd én getransporteerd worden? Ook wordt er geen winst op de merchandise gemaakt. Mocht het dus zo zijn dat een product relatief ‘duur’ is, dan is dit het gevolg van een duurzame keuze.

Hoe nu verder?

De resultaten van dit onderzoek worden gebruikt om het assortiment te optimaliseren en de zichtbaarheid van de merchandise te verbeteren (en daarmee ook de zichtbaarheid van de Radboud Universiteit). Wil je zelf het aanbod eens bekijken, ga dan naar de webshop van de Radboud Store, check BASS (winkel Dressme) of ga eens langs bij de sportbalie in het Gymnasion 

Had jij ook graag jouw feedback gegeven over dit onderwerp? Mis de volgende editie niet!

Lid worden van het medewerkerspanel

Lid worden van het studentenpanel