Radboud Universiteit

Band 2: Letters to the Family / Briefe an die Familie

Deze band laat Titus Brandsma privé zien, die zich vanaf zijn tienerjaren op het internaat in Megen ontwikkelde tot een prominente katholiek, een geleerde in de mystiek, een duizendpoot op velerlei terrein en in vele verschillende contexten. Uit de 292 bewaard gebleven brieven en kaarten lichten de warme relaties op die Titus met zijn familie onderhield. Hij leefde intensief met alle ups en down mee, gaf advies en schreef ook steeds weer over zichzelf, over zijn ervaringen, gedachten en bezigheden. Bijzonder zijn ook zijn verslagen over de voor zijn tijd buitengewone reizen naar de VS, Ierland en Engeland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Duitsland.

De teksten zijn chronologisch geordend en beslaan de jaren 1895 tot 1942. Er is gebruik gemaakt van materiaal uit de volgende archieven: St. Archief- en Documentatiecentrum voor r.k. Friesland in Bolsward, het archief van de Nederlandse provincie van de karmelieten (NCI) in Boxmeer. Een register met namen, plaatsen en kranten vergemakkelijkt het gerichte zoeken naar bepaalde informatie.

Het manuscript bevindt zich op dit moment in druk bij Edizioni Carmelitane.

Deze band is al in het Duits verschenen:

Band 2: Letters to the Family / Briefe an die Familie

Met medewerking van dr. Kevin Alban (St Mary’s, London), prof. Alfons Brüning (Radboud universiteit, Nijmegen), dr. Leo Ewals (conservator Jac Maris Museum, Heumen), dr. Antoine Jacobs, (freelance historicus), dr. Petra Kleinpenning (freelance redacteur en schrijfster), dr. Edeltraud Klueting (directeur Forschungsinstitut der Deutschen Provinz der Karmeliten, Bamberg), dr. Patrick Mullins (directeur Carmelite Institute of Britain and Ireland, Dublin), Henk Nota (oprichter van St. Archief- en Documentatiecentrum voor r.k. Friesland, Bolsward), prof. Michael Plattig (Institutum Carmelitanun, Gregoriana, Antonianum, Rome), prof. Rossano Zas Friz De Col (Gregoriana, Rome).