Radboud Universiteit

Band 3: Writings from Prison

Deze band omvat alles wat Titus Brandsma in de maanden van zijn gevangenschap heeft geschreven, te beginnen met zijn officiële rechtvaardigingsschrift, privé-aantekeningen, brieven, preken, een kruisweg en gebeden, maar vooral ook met studieus werk waaronder recensies over twee pas verschenen boeken en een omvangrijke biografie over Teresa van Avila. Voor Titus was het rustige doorwerken aan zijn schrijfprojecten een uitstekende strategie om met zijn moeilijke situatie om te gaan.

De teksten zijn chronologisch geordend en beslaan de maanden januari tot juli 1942. Er is gebruik gemaakt van materiaal uit het archief van de Nederlandse provincie van de karmelieten (NCI) in Boxmeer. Een register met namen, plaatsen en kranten vergemakkelijkt het gerichte zoeken naar bepaalde informatie.

De publicatie staat gepland voor 2022.

Met medewerking van dr. Jan Brabers (Radboud universiteit, Nijmegen), prof. Giovanni Grosso (Institutum Carmelitanum, Theresianum, Rome), dr. Antoine Jacobs, (freelance historicus), dr. Edeltraud Klueting (directeur Forschungsinstitut der Deutschen Provinz der Karmeliten, Bamberg), prof. Emilio Martinez (Theresianum, Rome), prof. Fernando Millan Romerál (Universidad Comillas, Madrid), Mgr. prof. Helmut Moll (Aartsbisdom Keulen), dr. Patrick Mullins (directeur Carmelite Institute of Britain and Ireland, Dublin), prof. Michael Plattig (Institutum Carmelitanun, Gregoriana, Antonianum, Rome), dr. Martina Rommel (Archiv der Deutschen Provinz der Karmeliten, Mainz), Mgr. Wilmar Santin (Bisschop, Itaituba), Antonio Silvio da Costa (writer, Sao Paulo) en anderen.