Radboud Universiteit

Verzetsliederen tegen Napoleon

De Napoleontische tijd heeft in Nederland diepe sporen nagelaten. Relatief onbekend is echter hoe de Nederlanders de Napoleontische tijd hebben beleefd. Tijdens zijn promotieonderzoek stuitte de Nijmeegse historicus Bart Verheijen op verzetsliederen die dat prachtig symboliseren. Deze website is het resultaat van het project dat door middel van een crowdfunding initiatief is uitgewerkt. Op deze website vindt u de opgenomen liederen en achtergrond informatie.

Dank donateurs

Het crowdfundproject is afgerond. Door de giften van de donateurs is het streefbedrag gehaald en kon het project met succes worden uitgevoerd. Alle liederen zijn opgenomen en op deze website, met bron, beschikbaar gesteld. Ik wil alle donateurs die met hun giften die project mogelijk hebben gemaakt ontzettend bedanken. In bijzonder dank ik  Alard Beck, Johan Oosterman, Carolien van Zoest, Nina Geerdink, Els Trines,Lambert, Jan, Dirk en Geert Verheijen en de Napoleontische Associatie der Nederlanden voor hun donatie.

De afbeeldingen op de website zijn of afkomstig uit het archief, of zijn digitaal beschikbaar. Een klik op de betreffende afbeelding geeft meestal toegang tot de digitale vindplaats. Daar is meer informatie over de afbeeldingen te vinden.

Napoleontische tijd

De bronnen

Liedteksten en melodieën

Crowdfundproject

Contact

Bart Verheijen (1985) studeerde geschiedenis en politieke filosofie in Nijmegen, Leuven en Parijs. De afgelopen jaren werkte hij aan de Radboud Universiteit Nijmegen aan een proefschrift over de Napoleontische tijd in Nederland.