Radboud Universiteit

Educatieve escape room laat 1943 herleven

Datum bericht: 14 november 2017

Op 11 april 2018 is het precies 75 jaar geleden dat de Radboud Universiteit haar deuren sloot, omdat rector B.H.D. Hermesdorf weigerde om studenten een loyaliteitsverklaring aan de Duitse bezetter voor te leggen. Om die gebeurtenis te memoreren, opent op die datum op de campus een educatieve escape room rondom het thema ‘universiteit in verzet’.

Escape rooms zijn sinds een aantal jaren erg populair. Het zijn ruimtes waaruit je met een groepje mensen moet zien te ontsnappen door een aantal vragen en opdrachten op te lossen. Met de educatieve escape room maakt de Radboud Universiteit in haar 95e lustrumjaar een indringend deel van de Nijmeegse geschiedenis bekend onder een breed publiek. Jong en oud, iedereen is welkom. De educatieve escape room zal in het Nederlands, maar ook in het Engels en Duits toegankelijk zijn. De universiteit heeft de kelder van het Erasmusgebouw op het oog als locatie.

De loyaliteitsverklaring
In de oorlogsjaren was rector Bernardus Hermesdorf de enige rector magnificus in Nederland die weigerde om de loyaliteitsverklaring voor te leggen. Deze keuze leidde onvermijdelijk tot sluiting van de universiteit. Eén dag voor sluiting bevestigde Hermesdorf eigenhandig een bericht met een mededeling van deze strekking op een bord in de aula. Oud-praeses Jozef van Hövell van Wezeveld en Westerflier van het (inmiddels verboden) Nijmeegs Studentencorps Carolus Magnus speelt een belangrijke rol dit het verhaal. Hij was actief in het studentenverzet tijdens de Tweede Wereldoorlog en stierf in 1945 in het Duitse concentratiekamp Neuengamme.

Onmogelijke keuze
Bezoekers van deze educatieve escape room kruipen in de huid van vrienden van de praeses. Met hun keuzes bepalen ze het verloop van het spel. Jan Brabers werkt als universiteitshistoricus mee aan het verhaal. “Toen de universiteit haar deuren sloot, stonden studenten voor de keuze om te gaan werken in de Duitse oorlogsindustrie of onder te duiken. Dat laatste bracht allerlei risico’s met zich mee, want de Duitsers dreigden met represailles, zoals het oppakken van familieleden. Studenten werden voor een onmogelijke keuze gesteld.” De sluiting van de universiteit is iets om trots op te zijn, vindt hij. “Het getuigt van een morele zuiverheid die zijn weerga niet kent. Daar mag best iets meer aandacht voor zijn.”