Radboud Universiteit

Educatieve escaperoom geopend

Datum bericht: 17 mei 2018

Op 5 mei 2018 werd ter ere van het 95-jarige bestaan van de Radboud Universiteit Nijmegen de educatieve escaperoom Universiteit in verzet geopend. De escaperoom bevindt zich in Museum Het Valkhof en is een uniek initiatief van de Radboud Universiteit Nijmegen om het verleden te herdenken en te herleven. Centraal staat de tijdelijke sluiting van de universiteit in 1943, toen rector Bernard Hermesdorf weigerde de toenmalige studenten een loyaliteitsverklaring aan de Duitsers voor te leggen. Diverse historici hebben meegedacht over hoe dit waargebeurde verhaal het best verteld zou kunnen worden.

Deelnemers aan de escaperoom kruipen in de huid van vrienden van Jozef van Hövell van Wezeveld en Westerflier. Jozef was praeses van de Nijmeegse studentenvereniging Carolus Magnus, die ten tijde van de universiteitssluiting al verboden was door de bezetter. Tevens was hij actief in het studentenverzet, waarvoor hij postuum het Verzetskruis 1940-1945 ontving. Bij de opening waren ook nabestaanden van deze bijzondere student aanwezig. Bezoekers van de escaperoom moeten binnen een uur proberen te ontsnappen uit het studentenhuis van Jozef en zijn vrienden door spannende raadsels en puzzels op te lossen. Ondertussen maken de bezoekers kennis met een bijzonder stukje Nijmeegse geschiedenis.

Sinds de opening is de escaperoom al drukbezocht door studenten, alumni en andere geïnteresseerden. Wilt u meer weten over de escaperoom of zelf een kijkje nemen bij dit bijzondere project? Kijk dan op de website www.universiteitinverzet.nl!