Radboud Universiteit

Winnaar Universitaire Onderwijsprijs 2003
Faculteit der Medische Wetenschappen

Betrokken docenten
Dr. ir. Paul Scheepers. dr. Jan Kooloos, prof. dr. Bart Kiemeney, dr. Rob Bos, dr. Peter van der Kraan, dr. Gert Jan van der Wilt

Het oordeel van de jury: ‘Studentgerichte onderzoeksuniversiteit verwezenlijkt’
Het docententeam bestaat uit zes studieleiders, die als hoofdvakdocent een aanzienlijk deel van het hoofdvakonderwijs verzorgen. Nadat studenten een hoofdvak hebben gekozen, begeleidt de studieleider hen bij de concrete invulling van de laatste tweeënhalf jaar van hun vijfjarige curriculum. De studieleider is daarbij zowel begeleider als onderwijsmakelaar. Hij bewaakt de samenhang van het afstudeertraject, adviseert over stageplaatsen en afstudeerprofielen en heeft de inhoudelijke verantwoordelijkheid voor het hoofdvak waarvan hij studieleider is.

De jury is enthousiast over het feit dat de onderwijsvraag van de student bepalend is voor de keuze van het hoofdvak, de bijvakken en de overige onderdelen, waaronder de stage. Hierdoor worden studenten medeverantwoordelijk voor de invulling van hun studie. ‘Dit stimuleert de betrokkenheid van de student bij de studie, zorgt voor meer zelfverantwoordelijkheid en voorkomt consumentengedrag.’ Uit de evaluaties blijkt dat de studenten de studieleiders zeer waarderen. De wijze waarop de studieleiders hun functie uitoefenen, ‘getuigt van goede kwaliteit, veel betrokkenheid en grote inzet’.

Om aan de wensen van individuele studenten tegemoet te kunnen komen, zijn maatwerktrajecten onvermijdelijk. Dit is op zich niet nieuw, maar door de inzet van studieleiders slaagt Biomedische wetenschappen erin om dit voor grote aantallen studenten op een goede manier te realiseren. Dit vraagt om een grote mate van flexibiliteit van de opleiding en de studieleiders. Door dit opleidingsconcept wordt het motto van een studentgerichte onderzoeksuniversiteit inhoudelijk en organisatorisch zeer goed verwezenlijkt.