Radboud Universiteit

Docententeam Molecular Mechanisms of Disease

Docententeam Molecular Mechanisms of DiseaseDocententeam Molecular Mechanisms of Disease
Winnaar Universitaire Onderwijsprijs 2011
Faculteit der Medische Wetenschappen

Betrokken docenten
Prof. dr. Gosse Adema, prof. dr. Bé Wieringa, dr. Wiljan Hendriks

Het oordeel van de jury: ‘Gedreven docenten die hun studenten inspireren en motiveren’
Gosse Adema en Bé Wieringa hebben een belangrijke rol gespeeld bij de opzet van het programma van de tweejarige onderzoeksmaster Molecular Mechanisms of Disease. Sinds de start in 2005 zijn zij sterk bij de opleiding betrokken gebleven, onder andere als blokcoördinatoren. Wiljan Hendriks is ook blokcoördinator en lid van de examencommissie geweest. Hij is nu lid van het onderwijsmanagementteam.

De docenten spelen een belangrijke rol ‘in het steeds weer vernieuwen en verbeteren van het onderwijs van deze uitstekende en innovatieve opleiding’. Zo hebben zij masterclasses geïntroduceerd, waarin studenten discussiëren met buitenlandse toponderzoekers over hun onderzoeksresultaten. Mede dankzij het docententeam is het mentorprogramma de laatste jaren verbeterd. De intensieve begeleiding door mentoren helpt studenten bij het kiezen van hun onderzoeksstage en studieverdieping, en stimuleert hen tot betere studieprestaties. Het mentoraat is een belangrijke factor in het hoge studierendement van deze opleiding. Tijdens de NVAO-accreditatieronde 2010 kreeg de studiebegeleiding het predicaat ‘excellent’.

De opleiding telt veel buitenlandse studenten. Om hun kennisniveau vast te stellen, hebben de docenten een digitale introductiecursus ontwikkeld. Zo kunnen studenten online hun kennis testen over de thema’s die in de opleiding aan bod komen. Bovendien heeft het docententeam ‘Learning on demand’ opgezet, waarbij studenten gericht vragen kunnen stellen aan onderzoekers.

Als docenten en mentoren worden de leden van dit team zeer hoog gewaardeerd. Ze behalen uitstekende scores in de cursusevaluaties door studenten. Als gedreven docenten en onderzoekers weten ze hun studenten te inspireren en te motiveren. Dit ziet de jury terug in de uitstekende studieresultaten en hoge studierendementen. Dat de docenten hun studenten voor het vakgebied kunnen enthousiasmeren, blijkt onder meer uit het feit dat 90 procent van de afgestudeerden zijn carrière vervolgt als promovendus.

Website Molecular Mechanisms of Disease