Radboud Universiteit

Winnaar Universitaire Onderwijsprijs Jonge Docent 2009
Promovendus staatsrecht
Faculteit der Rechtsgeleerdheid

‘Doordat hij veel van hen vraagt en hoge verwachtingen van hen heeft, voelen
studenten zich uitgedaagd.’

Het oordeel van de jury: ‘Veelzijdige docent met uitstekend onderwijs’
Joost Sillen is een jonge docent die uitblinkt door zijn veelzijdigheid. Naast het verzorgen van (uitstekend) onderwijs is hij lid van verschillende commissies en levert hij bijdragen aan de faculteitsvereniging.

Sillens onderwijs wordt uitstekend beoordeeld. Hij verzorgt interactief onderwijs waardoor studenten actief worden betrokken en gestimuleerd. ‘Vooral de manier waarop hij studenten aanspreekt tijdens werkgroepen, door bijvoorbeeld het stellen van scherpe vragen, oogst veel lof bij studenten.’ Doordat hij veel van hen vraagt en hoge verwachtingen van hen heeft, voelen studenten zich uitgedaagd.

Daarnaast zet Sillen zich ten volle in voor de vernieuwing en kwaliteit van het onderwijs van de faculteit. Hij heeft belangrijke bijdragen geleverd aan de facultaire commissie die de plannen voor de Honours Academy uitwerkt en aan de facultaire commissie die zich bezighoudt met de nieuwbouwplannen voor de rechtenfaculteit. Als lid van de facultaire onderdeelcommissie van de ondernemingsraad richt hij zijn aandacht op vernieuwing van het onderwijs en specifiek op internationalisering. Bovendien heeft hij bijgedragen aan de activiteiten van de Juridische Faculteitsvereniging, onder andere als begeleider van een studiereis. Ook hieruit blijkt zijn veelzijdigheid en bereidheid om zich in te zetten voor het onderwijs en de vernieuwing daarvan.