Radboud Universiteit

Winnaar Universitaire Onderwijsprijs 2010

Universitair docent Kwantitatieve data-analyse
Faculteit der Sociale Wetenschappen

‘Te Grotenhuis maakt statistische methoden levendig en inzichtelijk door de theorie te koppelen aan aansprekende voorbeelden.’

Het oordeel van de jury: ‘Statistiek niet langer een struikelblok’
De jury is lovend over de wijze waarop Manfred te Grotenhuis moeilijke en impopulaire statistiekcursussen zo heeft verbeterd en vernieuwd dat ze voor veel studenten niet meer de struikelblokken van weleer zijn.

Te Grotenhuis maakt statistische methoden en technieken voor studenten levendig en inzichtelijk door de theorie te koppelen aan aansprekende en relevante sociaalwetenschappelijke voorbeelden. Uit evaluaties blijkt dat de vaak grote aantallen studenten in zijn cursussen telkens weer veel waardering hebben voor zijn didactische kwaliteiten. Te Grotenhuis is in staat om de moeilijke materie op enthousiasmerende wijze helder uit te leggen, waarbij hij de tijd neemt om vragen van studenten te beantwoorden.

Bovendien speelt Te Grotenhuis een belangrijke rol bij het gebruik van digitale hulpmiddelen. De cursussen die hij geeft, zijn volledig gedigitaliseerd en opgenomen in Blackboard. Ook het afnemen van tentamens gebeurt digitaal. Vanwege zijn expertise in het statistiekonderwijs en het gebruik van ICT in het onderwijs, vragen collega’s zowel binnen als buiten de Radboud Universiteit hem vaak om advies. Ook heeft Te Grotenhuis enkele statistische handboeken geschreven die in grote oplagen worden gedrukt en door diverse opleidingen van verschillende instellingen in binnen- en buitenland worden gebruikt.