dr. H.L. Aalbers (Rick)
Heyendaalseweg 141
6525 AJ NIJMEGEN
Postbus 9108
6500 HK NIJMEGEN
Rick Aalbers is hoogleraar Corporate Restructuring and Innovation bij de sectie Strategisch Management van de Radboud Universiteit. Hij was gastonderzoeker aan het Imperial College London en het Tokyo Institute of Technology. Het onderzoek van Rick richt zich op organisatorische herstructurering en innovatie en draait om de volgende onderzoekslijnen:
• Verantwoorde herstructurering
• Corporate samenwerking en innovatie
• Organisatorische veerkracht
Zijn werk over deze thema's is geaccepteerd voor publicatie door toonaangevende internationale tijdschriften, waaronder Research Policy, Long Range Planning, Journal of Product Innovation Management, MIT Sloan Management Review (winnaar MIT's Richard Beckhard award), Journal of Business Research, Harvard Business Review, Onder andere Social Science and Medicine en het British Journal of Management. Met Routledge verscheen een monografie over Innovatienetwerken.
Als speerpunt van het thema Responsible Restructuring richtte Rick in 2012 het Radboud Centre for Organization Restructuring op. Als Principal Investigator had hij onderzoeksbeurzen toegekend op zowel EU- als nationaal niveau (EC horizon2020 / NWO) op thema's die verband houden met technologie en herstructurering. Rick is momenteel programmacoördinator en hoofdonderzoeker van het Marie Curie ITN-programma FINDER, een competitieve onderzoeksbeurs van de Europese Commissie.
Hij is geboren in Nederland en heeft een Master in Business Administration van de Rotterdam School of Management, een tweede Master in Business Economics (cum laude) van de School of Economics van de Erasmus Universiteit en een PhD in Business and Economics van de Universiteit van Groningen (beste proefschriftprijs).
Rick doceert bovenstaande thema's op bachelor-master en executive programme niveau. Voorafgaand aan zijn academische carrière werkte Rick als Manager bij Deloitte Consulting waar hij adviseerde over strategische verandering.
- Reorganization, corporate strategy and Innovation
- Strategic Management