dr. P.M. Achten (Peter)
Universitair docent - Software Science
Toernooiveld 212
6525 EC NIJMEGEN
Interne postcode: 47
Postbus 9010
6500 GL NIJMEGEN
Mijn onderzoek richt zich op het toepassen van functionele programmeertalen op 'real world' applicaties. Welke programmeertaal-middelen zijn hiervoor nodig en hoe implementeer je deze? Een aantal voorbeelden van mijn huidige onderzoek zijn:
Hoog niveau specificatie van interactieve applicaties. We werken aan het iTask systeem (interactieve taken voor dynamische, functionele work flow systemen). Hiermee kun interactieve systemen op een bondige manier ontwikkelen zonder dat je genoodzaakt bent om de applicatie-logica op te breken zoals je dit gedwongen bent te doen in meer traditionele GUI applicaties. Het bijbehorende programmeerparadigma heet Task Oriented Programming (TOP).
Verificatie van interactieve applicaties. In functioneel programmeren wordt o.a. equationeel redeneren gebruikt om eigenschappen van programma's te bewijzen. Hoe kan dit uitgebreid worden voor TOP programma's? Welke test-technieken kunnen gebruikt worden om eigenschappen van interactive programma's te verifieren? Hoe kunnen formele artefacten zoals functionele programma's en TOP programma's het beste gecommuniceerd worden met eindgebruikers / stakeholders?
Ik heb het Soccer-Fun raamwerk ontwikkeld voor onderwijs. Dit is een bibliotheek om functioneel programmeren te leren. Je ontwikkelt het brein van een voetballer, een voetbal team en kunt kijken hoe goed jouw spelers zijn! Soccer-Fun is een open project.