dr. J. Copier (Jorien)
Universitair docent - Empirische en praktische religiewetenschap
Onderzoeker - Empirische en praktische religiewetenschap
Jorien Copier (1989) is universitair docent empirische en praktische religiewetenschap aan de Faculteit Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen. Ze heeft een brede academische achtergrond in de religiewetenschappen en antropologie. Ze studeerde Liberal Arts & Sciences aan de Universiteit Utrecht, met een major in culturele antropologie en religiestudies, en behaalde cum laude haar onderzoeksmaster religiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam met een studie naar hedendaagse wonderverhalen. Daarnaast behaalde ze haar eerstegraads onderwijsbevoegdheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam en doceerde godsdienst/levensbeschouwing in het middelbaar onderwijs.
Sinds 2015 is zij verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar zij onderwijs verzorgt in kwalitatieve empirische onderzoeksmethoden en scripties begeleidt binnen de bachelor- en masteropleidingen religiewetenschappen en theologie.
Van 2015 tot 2021 deed zij er promotieonderzoek naar hoe schoolleiders en schoolteams van basisscholen het gesprek over de identiteit van de school en goed onderwijs vormgeven. Het proefschrift 'Stories about Good Education' richtte zich op de manier waarop visie en praktijk elkaar beïnvloeden in onderwijscontexten.
Van 2020 tot 2025 was zij werkzaam als kwalitatief onderzoeker bij Kaski, het onderzoeks- en expertisecentrum voor religie en samenleving.
Haar onderzoek richt zich op de religieuze en levensbeschouwelijke dimensies van visie- en identiteitsontwikkeling (met name in het onderwijs), de vitaliteit en vernieuwing van geloofsgemeenschappen, geestelijke verzorging en religieuze ervaringen.