prof. dr. C. Francks (Clyde)

Bijzonder hoogleraar - Faculteit der Medische Wetenschappen (Radboudumc)

prof. dr. C. Francks (Clyde)
Contactinformatie

Prof. dr. Clyde Francks leidt de onderzoeksgroep Imaging Genomics van het Max Planck Instituut in Nijmegen. Hij is hoogleraar Brain Imaging Genomics aan het Human Genetics Department en Donders Center for Medical Neuroscience, Radboud Universitair Medisch Centrum. Zijn groep bestudeert de genetica van taal, hersenaandoeningen en asymmetrie van de hersen op de links-rechts as. De groep wordt gefinancierd door de Max Planck Society met aanvullende subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Clyde Francks studeerde in 1996 af in de zoölogie aan de Universiteit van Oxford. Daarna verhuisde hij naar het Wellcome Trust Centre for Human Genetics, Oxford, waar hij zijn doctoraat behaalde (Wellcome Trust Prize student, DPhil 2002) en bleef werken als postdoctoraal onderzoeker tot 2005. Gedurende deze jaren onderzocht hij de genetica van dyslexie en leidde hij een project over de genetica van handigheid en schizofrenie. Vanaf 2005 ging hij als gastmedewerker verder in Oxford terwijl hij werkte als manager in de farmaceutische industrie (GlaxoSmithKline, Verona, Italië), gedurende welke tijd hij samenwerkingsprojecten uit de academische wereld leidde over de genetica van schizofrenie en het roken van sigaretten. In 2010 begon hij in zijn huidige functie bij het Max Planck Instituut, Nijmegen.

Voor de meeste mensen zijn de linker en rechterkant van het menselijk brein gespecialiseerd in het uitvoeren van verschillende functies en het verwerken van verschillende soorten informatie - in feite is veel van onze cognitie relatief gelateraliseerd naar de ene of de andere kant. Taal is een uitstekend voorbeeld van deze gelateraliseerde functie; bij de meeste mensen worden verschillende componentprocessen uitgevoerd in de linkerkant van de hersenen. De onderzoeksgroep van Francks is vooral geïnteresseerd in de genen die bepalen hoe de twee hersenhelften zich verschillend ontwikkelen en functioneren.

In de media

Nevenwerkzaamheden