prof. dr. P.H.J. Hendriks (Paul)

Emeritus hoogleraar - Organisatieontwerp & Ontwikkeling

prof. dr. P.H.J. Hendriks (Paul)
Werkdagen maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag

Mijn onderzoek richt zich op de infrastructurele en sociale voorwaarden die van invloed zijn op het leergedrag en leervermogen van organisaties (opgevat als doelgerichte sociale samenwerkingssystemen). Ik benader leerprocessen door concepten uit de literatuur over (organisatorisch) leren te combineren met concepten ontwikkeld rond de kennisprocessen kennisontwikkeling, -behoud, -deling en -toepassing. Met betrekking tot het leren over organisatiedoelen gaat mijn speciale belangstelling uit naar hoe organisaties zichzelf (al dan niet) herdefiniëren in het licht van de maatschappelijke impact die ze (willen) genereren, in het bijzonder in termen van hun sociale en ecologische duurzaamheid. Met betrekking tot de leervoorwaarden - en in lijn met de sociaal-organisatorische traditie van de Bedrijfskunde in Nijmegen - besteed ik bijzondere aandacht aan (1) de cruciale, maar vaak niet systematisch gethematiseerde rol van organisatiestructuren en (2) de manier waarop sociale en infrastructurele voorwaarden voor leren elkaar kunnen versterken of belemmeren.
Mijn taken als decaan hebben de laatste jaren tot effect gehad dat het zwaartepunt van onderzoekactiviteiten (nog meer) is komen te liggen bij de begeleiding van promotieprojecten. Ik begeleid promovendi die sociale voorwaarden onderzoeken voor het leren met behulp van theorieën over sociaal kapitaal (Sabine Bakker) en ongeschreven regels (Michiel van Heusden). Daarnaast begeleid ik promotieonderzoek dat zich richt op kenmerken van specifieke kennisprocessen en hun sociale en infrastructurele condities, in het bijzonder de combinatie van kennisbehoud met kennisoverdracht (Max Herold) en de relatie tussen kenniscreatie en kennisdeling (Rob Scharff). Een ander project richt zich op zowel sociale als infrastructurele condities voor een specifiek type kennistoepassing (evidence-based staffing) in de kennisintensieve omgeving van ziekenhuizen (Carmen van der Mark).

Publicaties

Onderwijs

Nevenwerkzaamheden