dr. G. Kets (Gaard)

Universitair docent - Empirische Politicologie
Lid - Onderdeelcommissie Faculteit der Managementwetenschappen

dr. G. Kets (Gaard)
Bezoekadres

Heyendaalseweg 141
6525 AJ NIJMEGEN

Postadres

Postbus 9108
6500 HK NIJMEGEN

Werkdagen maandag, dinsdag, woensdag, donderdag

Gaard Kets is universitair docent Politieke Theorie en geïnteresseerd in de historische en hedendaagse ontwikkeling van democratische praktijken, instellingen en ideeën. Zijn onderzoek is gericht op het verbeteren van ons begrip van hoe de werkplek, soms het 'laatste bastion van autocratie' genoemd, kan worden gedemocratiseerd.

In zijn interdisciplinaire werk, dat stevig verankerd is in zowel de geschiedenis als de politieke theorie, brengt hij de normatieve en theoretische onderbouwing van radicale democratie samen met historische en empirische ervaringen met lokaal zelfbestuur. Zijn proefschrift onderzocht de ontwikkeling van politieke ideeën over radendemocratie in de Duitse Revolutie van 1918-1919. Zijn postdoctorale onderzoek richtte zich op de ontwikkeling van communalistische ideeën en de nalatenschap van de Parijse Commune van 1871.

Gaard maakt gebruik van twee centrale analytische instrumenten om de grenzen van beide disciplines te overbruggen. Het concept van 'democratische repertoires' laat zien hoe historische ervaringen en instellingen van radicale democratie ons helpen om niet alleen revolutionaire gebeurtenissen te begrijpen, maar ook hun herarticulatie in hedendaagse theorieën en praktijken van democratische innovatie. Zie bijvoorbeeld de website van zijn huidige onderzoeksproject, 'Vive la Commune! Communalism as a Democratic Repertoire' (https://vivelacommune.org/). Het tweede analytische begrip dat centraal staat in zijn huidige werk is het concept van 'organisatorische ecologie', dat enerzijds het 'rommelige' landschap van sociale bewegingen en revolutionaire organisatie belicht, maar anderzijds ook de normatieve claim maakt dat deze 'chaos' juist productief is voor democratische vooruitgang.

Onderzoeksgroep

Publicaties

Onderwijs

Nevenwerkzaamheden