dr. C.A.N. Knoop-van Campen (Carolien)

Universitair docent - Behavioural Science Institute
Universitair docent - Orthopedagogiek: Leren en Ontwikkeling

dr. C.A.N. Knoop-van Campen (Carolien)
Werkdagen dinsdag, woensdagochtend, donderdag, vrijdag

Dr. Carolien Knoop-van Campen is universitair docent aan het Behavioural Science Institute en Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde van de Radboud Universiteit (RU), Nederland.

Haar onderzoeksgebieden zijn multimediaal leren, dyslexie, leesstrategieën, adaptieve leertechnologieën, leerkracht dashboards, zelfregulatie en dubbel-bijzondere leerlingen. Haar onderzoek staat in het teken van de vragen 'Hoe leren kinderen en jongeren' en 'Hoe kunnen we hun leren verbeteren'.

Carolien Knoop-van Campen behaalde haar bachelor Pedagogiek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en haar bachelor Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen aan de RU. Om zowel haar interesse in onderzoek als haar ambitie om praktisch relevant te zijn voort te zetten, rondde ze eerst de tweejarige Research Master Gedragswetenschappen (RU) af en behaalde daarna haar diagnostische kwalificatie als orthopedagoog.

In 2022 verdedigde ze haar proefschrift 'Multimedia Learning and Dyslexia' onder begeleiding van prof. Eliane Segers en prof. Ludo Verhoeven aan het Behavioural Science Institute (RU). In haar proefschrift onderzocht Carolien in hoeverre audio-ondersteuning invloed had op leerprocessen en leerresultaten bij kinderen en volwassenen met dyslexie.

Naast haar promotieonderzoek werkte Carolien vanaf 2014 binnen het Adaptive Learning Lab (ALL, RU) aan onderzoek naar adaptieve leeromgevingen en leerkracht dashboards, waar ze als postdoc bij prof. Inge Molenaar en momenteel als assistant professor bleef werken. Ook was ze als postdoc betrokken bij het project 'Tussen wal en schip' van prof. Evelyn Kroesbergen over dubbel-bijzondere leerlingen.

Carolien is co-promotor op drie projecten (Hybrid human-AI regulation, Teacher SRL-dashboards, en Embodiment and reading comprehension) en werkt samen met dr. Ellen Kok (UU) aan onderzoek naar de toepassing van eye-tracking data bij lezen.

Publicaties

Nevenwerkzaamheden