dr. S. Unsworth (Sharon)

Universitair hoofddocent - Centre for Language Studies
Universitair hoofddocent - Departement Moderne talen en culturen
Universitair hoofddocent - Departement Taal en communicatie

dr. S. Unsworth (Sharon)
Bezoekadres

Erasmusplein 1
6525 HT NIJMEGEN

Postadres

Postbus 9103
6500 HD NIJMEGEN

Werkdagen maandag, dinsdag, woensdag, donderdag

Sharon Unsworth is taalkundige bij de Centre for Language Studies. Zij komt oorspronkelijk uit het Verenigd Koninkrijk, maar verhuisde ruim 20 jaar geleden naar Nederland om te promoveren (Utrecht) en is sinds 2014 werkzaam bij Radboud. Haar onderzoek richt zich op het uitzoeken welke factoren bijdragen aan het succes van meertalige taalontwikkeling, en ze is gepassioneerd over alles wat met meertaligheid te maken heeft! Haar onderzoek is gefinancierd door nationale en internationale subsidieverstrekkers. Recente studies gaan onder meer over hoe de twee talen van een meertalig kind elkaar beïnvloeden, de rol van oudere broers en zussen, en de impact van het horen van taalaanbod van niet-moedertaalsprekers. Samen met collega's in het VK en Frankrijk heeft ze een nieuwe vragenlijst ontwikkeld waarmee onderzoekers en professionals beter grip kunnen krijgen op de taalervaring van meertalige kinderen (www.q-bex.org). Ze is betrokken bij verschillende initiatieven om wetenschappelijke inzichten toegankelijker te maken voor ouders, leerkrachten en beleidsmakers: het Kletskoppen Kindertaalfestival (www.kletskoppenfestival.nl), "Meertaligheid in Beeld" animaties voor kinderen en hun ouders over meertaligheid (bit.ly/meertaligheidinbeeld), en de podcast Kletsheads, die nu zowel in het Engels (www.kletsheadspodcast.org) als in het Nederlands (www.kletsheadspodcast.nl) beschikbaar is. Sharon treedt regelmatig op in de nationale media om de belangen van meertalige kinderen en hun gezinnen te behartigen.

Onderzoeksgroep

Publicaties

Onderzoeksbeurzen en -prijzen

Projecten

Onderwijs

Over
Sharon Unsworth onderzoekt hoe meertalige kinderen meerdere talen tegelijk leren. Wat zijn daarbij succesfactoren en wat juist niet? Haar kennis over deze taalontwikkeling bij kinderen deelt ze met ouders, leerkrachten en beleidsmakers. Zij kunnen die thuis, op school en in beleid toepassen.