Aanleiding
Uit ervaring blijkt dat studenten moeite hebben om een beeld te vormen van anatomische structuren en hun onderlinge verhoudingen, wat het leren van anatomie bemoeilijkt. Ondanks de toevoeging van radiologische beeldvorming in het onderwijs, blijkt het nog steeds lastig om een volledig en correct beeld van de menselijke ontwikkeling en aangeboren afwijkingen te ontwikkelen. In hoeverre kan Augmented Reality (AR) bijdragen aan het verbeteren van het leerrendement en leerplezier van geneeskundestudenten in het anatomieonderwijs?
Hypothese
Kennis van embryologie en teratologie is van groot belang voor toekomstige artsen en wetenschappers. Echter laat het gebruik van Augmented Reality, een vorm van Extended Reality (XR), in dit onderwijs nog op zich wachten. Lucas en Dylan verwachten dat de 3D-modellen die zij willen ontwikkelen, studenten zullen helpen in het verkrijgen van inzicht in de anatomie van de mens. Eerdere innovatieprojecten van Dylan hebben al aangetoond dat AR-toepassingen binnen het onderwijs kunnen leiden tot verhoogde intrinsieke motivatie van de student en een positieve bijdrage leveren aan de learning experience.
Gewenste oplossing
Dylan en Lucas gebruiken hun vouchers voor het ontwikkelen van een AR-applicatie die 3D-modellen van menselijke embryo's en foetussen ontwikkelt, gebaseerd op radiologische data. Deze modellen worden aangevuld met achtergrondinformatie over embryologische structuren en ontwikkelingsstoornissen. De app wordt ontworpen om de studie van embryologie en teratologie te verbeteren door studenten interactieve visualisaties aan te bieden. Vervolgens onderzoeken ze wat voor effect AR heeft op het leerrendement, de motivatie en de cognitieve belasting van studenten. Op deze manier kan het anatomieonderwijs voor studenten Geneeskunde, Tandheelkunde, Biologie en Biomedische wetenschappen worden verbeterd. Bovendien willen ze met dit project de kennis over XR onder docenten vergroten, zodat de toepassing ervan in het onderwijs zal toenemen.
Plan van aanpak
In dit project wordt radiologische data van menselijke embryo’s en foetussen omgezet naar 3D-modellen met behulp van opensource-data, eigen data en eerdere ervaringen met de ontwikkeling van de app GreyMapp. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan ontwikkelingsstoornissen van deze embryo’s en per embryologische structuur wordt achtergrondinformatie toegevoegd.
Na de ontwikkeling van de app onderzoeken Dylan en Lucas het effect van AR op leerrendement en cognitieve belasting via onderwijsexperimenten. In een van deze experimenten wordt onderzocht of AR niet alleen kan bijdragen aan een beter leerrendement, maar ook kan helpen bij de voorbereiding op traditioneel snijzaalonderwijs. Daarnaast wordt met een mental rotation test, waarbij studenten zich moeten inbeelden hoe anatomische structuren er vanuit verschillende hoeken uitzien, gekeken of XR helpt bij een betere visualisatie van anatomie in 3D.
Vlogupdate #1
Lucas en Dylan geven elke maand in de vorm van een videoblog een update over hun project. In de eerste aflevering leggen ze uit wat hun probleemstelling is en welke oplossing ze voor ogen hebben.