Aanleiding
In het traditionele Nederlandse juridische onderwijs is er weinig ruimte voor maatschappelijke betrokkenheid en reflectie op sociale rechtvaardigheid. Een uitzondering hierop is de Radboud Law Clinic, waar studenten de kans krijgen om kritisch wereldburgerschap te ontwikkelen door middel van ervaringsgericht leren en reflectie op sociale rechtvaardigheidswaarden. Kritisch wereldburgerschap is het bewustzijn en de actieve betrokkenheid bij globale kwesties om positieve verandering te bevorderen. Welke elementen in deze vorm van onderwijs dragen bij aan het bevorderen van kritisch wereldburgerschap?
Hypothese
Hoewel er wordt aangenomen dat de Radboud Law Clinic kritisch burgerschap bevordert, blijft het onduidelijk welke specifieke elementen hiervoor zorgen. Dit is precies wat Eva en Anna met behulp van hun voucher gaan onderzoeken. Zij kijken onder andere naar de rol van reflectie, het doceren van kritische juridische theorie, interactie met organisaties en hoe deze activiteiten het beste kunnen worden georganiseerd. Daarnaast willen zij strategieën ontwikkelen om meer studenten van de master Rechten te betrekken bij het leren over kritisch burgerschap.
Gewenste oplossing
Eva en Anna streven naar twee belangrijke doelen. Ten eerste, het onderzoeken en begrijpen van de elementen die bijdragen aan kritisch wereldburgerschap in de Radboud Law Clinic. Ten tweede, het ontwikkelen van strategieën om deze elementen op te nemen in het reguliere rechtenonderwijs, waardoor meer studenten betrokken worden bij het kritisch wereldburgerschap.
Plan van aanpak
In het eerste jaar van het onderzoek wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een evaluatieplan, inclusief een survey met voor- en nameting en diepte-interviews met alumni. Tegelijkertijd zullen studenten de kans krijgen om maatschappelijke organisaties te bezoeken.
Het tweede jaar staat in het teken van het uitvoeren van de enquêtes en diepte-interviews met alumni. Daarnaast ontwikkelen Eva en Anna een handleiding waarin ze toelichten/uitleggen hoe de ideeën van wereldburgerschap toegepast kunnen worden in reguliere rechtenstudies.